Gå till innehåll

Problem med Internet i Vista


NWJ

Recommended Posts

Hej,

Nätverkskortet har helt försvunnit i Enhetshanteraren - det var därför nätet hängde sig senast förmodligen. Verkar som att kanske den nya drivrutinen på något sätt kan ha gjort så att det helt försvann? Finns inte med på listan över enheter.... Fick tillbaka det ett tag, men då var det fel variant av nätverkskort. Nu finns det inte alls kvar.

Nätverkskortet ska heta Realtek TRL8168/8111 Family PCI E Gigabit Ethernet NDIS 6.0. Kan det vara drivrutinen som gjort att det inte finns kvar? För det första; hur får jag tillbaka Nätverkskortet? Sen; hur får jag rätt drivrutin?

Ska man köra med den som fanns tidigare, eller med den jag uppdaterade till? Och tror du att det var det som gjorde att den försvann?

Jag har med andra ord inte kunnat testa hotfixarna eftersom jag inte kunnat hämta dem från min mail ännu....

Tror du att det skulle fungera bättre att surfa trådlöst med ex. 3G Turbo? Eller är det lika känsligt för Nätverkskortet, fast man surfar trådlöst?

Dessutom;

Under Bärbar - Andra enheter finns nu en ny enhet som heter Okänd enhet. Har inte funnits tidigare. Kan jag ta bort den? Kan ha kommit dit då jag försökte lägga till ny enhet (Nätverkskortet) när det försvunnit.

MVH NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Hej.

Beställde hotfixarna igår från Microsoft KB933657 samt KB937168, dessa löste mina problem på min vistadator (Acer) med att nätverksanslutningen kopplar ifrån stundtals, ibland oftare, ibland med längre mellanrum, så som sagt ännu funkar det fin fint.. Fattar inte varför Microsoft ej testar dessa fullt ut o släpper dom officiellt, för det är juh säkerligen fler som har problem.. men men.. Peppar peppar.. hoppas det fortsätter funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positivit om det fungerar med hotfixarna, har tyvärr inte kunnat testa eftersom Nätverkskortet har helt försvunnit i Enhetshanteraren - det var därför nätet hängde sig senast förmodligen. Nätverkskortet ska heta Realtek TRL8168/8111 Family PCI E Gigabit Ethernet NDIS 6.0. Kan det vara drivrutinen som gjort att det försvann? Men ännu mer viktigt; hur får jag tillbaka Nätverkskortet?

Jag har med andra ord inte kunnat testa hotfixarna eftersom jag inte kunnat hämta dem från min mail ännu....

Tror ni att det skulle fungera bättre att surfa trådlöst med ex. 3G Turbo? Eller är det lika känsligt för Nätverkskortet, fast man surfar trådlöst?

MVH NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen,

Jag gjorde systemåterställningen till innan jag hade installerat drivrutinerna.

(För då ändras allt som har gjorts efter det tillbaka, eller hur?) Jag kan alltså välja en tidpunkt innan jag installerade drivrutinerna.

Tyvärr är fortfarande nätverkskortet borta från enhetshanteraren...  :-

Något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag nyligen beskrev i en annan tråd för att ta bort de drivrutinerna jag felaktigt sa åt dig att installera. Starta en kommandoradstolk (sök upp "cmd" i Startmenyn och högerklicka och välj "Kör som administratör") och kör sedan kommandot "pnputil -e" för att se alla installerade drivrutiner. Leta upp den drivrutin du hade och notera "paketnamnet". Kör sedan kommandot "pnputil -d realtek.inf" där du byter ut realtek.inf mot motsvarande du har i listan för ditt Realtek-kort. Detta tar garanterat bort drivrutinen (om den nu skulle finnas kvar i systemet efter din systemåterställning).

Att nätverkskort försvinner från Enhetshanteraren låter mer oroväckande och en omstart brukar lösa detta i de fall jag stött på det. Jag misstänker dock att du redan testat detta? Annars kan du i Enhetshanteraren gå till Åtgärda och välja sök efter maskinvaruförändringar. Testa även att på Visa-menyn välja Visa dolda enheter, ser du något mer under Nätverkskort?

Ser du några andra enheter i Enhetshanterare som heter "Unknown device", "Okänd enhet" eller som har ett utropstecken på sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, omstart har jag testat med. Och om jag väl får tillbaka den Nätverkskortet borde det ju gå att installera rätt drivrutin... Men problemet är att jag inte kan få tillbaka den enheten... (Jag antar att jag måste få tillbaka enheten innan ¨jag bör köra tipset med "cmd"...

Tidigare, innan systemåterställningen fanns en "Okänd enhet" under Bärbar dator...

Men nu efter systemåterställningen finns den inte kvar? Tror du att jag ska Ånga systemåterställningen kanske?

Om jag tar Visa dolda filer får jag fram en massa olika enheter men inte Realteks nätverkskort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namn: (00000012) Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0

Korttyp: Inte tillgängligt

.....

Installerat: Ja

PNP-enhets ID: Inte tillgängligt

Senaste återställning: 2007-08-20 21:29

Index: 12

Så där verkar det finnas, även om det står som Inte tillgängligt på korttyp o PNP-enhets ID.

Hoppas att det var lite positivt........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick fram oem4.inf

Realtek

Version : 01.15.2007 6.190.115

Det är alltså den gamla.

Men jag förstår inte riktigt detta:

"Kör sedan kommandot "pnputil -d realtek.inf" där du byter ut realtek.inf mot motsvarande du har i listan för ditt Realtek-kort."

När jag har skrivit så... Ska jag alltså byta ut realtek.inf mot... ja, vaddå? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sry, menade att:

Fick fram oem4.inf

Realtek

Version : 01.15.2007 6.190.115

Det är alltså den nya drivrutinen.... Som förmodligen är fel. Den jag installerade från länken du skickade.

Men hur byter jag i prompten? Har aldrig gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, den drivrutin du hittat är den gamla. Alltså togs den nya drivrutinen bort när du rullade tillbaka med Systemåterställning.

För att gå vidare så vill jag att du gör följande:

1. Starta en cmd ännu ewn gång med adminrättigheter. Skriv först:

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1

följt av:

devmgmt.msc

Välj sedan Visa > Visa dolda enheter. Detta öppna Enhetshanteraren med alla enheter som någonsin varit anslutna till datorn. Ser du ditt nätverkskort där?

2. Medan du är i cmd-prompten så skriv "ipconfig" och se om ditt nätverkskort listas?

3. Installera Realtekdrivrutinerna från Zepto och starta om datorn i hopp om att nätverkskortet då dyker upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick fram nätverskortet nu, 2 st. men de är "dolda". de heter likadant men ett av dom heter #2 efteråt.

ip-config gav:

Tunnelanslutning: anslutning till lokalt nätverk* 10:

Tillsånd: Frånkopplad.

Anlutningsspepcifika DNS-suffix:

Likadant på nätverk *11 och *13.

Om jag högerklickar på det dolda nätverkskortet står det att det inte är anslutet till datorn, kod 45.

Du kan rätta till problemet genom att ansluta enheten till datorn. Men hur kan man göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu ska vi gå ner ytterligare på djupet, ta hem den bifogade filen, det är ett Microsoftverktyg som hanterare enheter från kommandoprompten. Packa upp filen på skrivbordet och från cmd-prompten med adminrättigheter skriver du sedan "devcon status @pci*" och letar upp ditt nätverkskort och kollar vad status är. Sedan kan du köra "devcon enable *REALTEK*" för att aktivera ditt nätverkskort (förutsatt att det listas som stoppad eller inaktiverad sedan tidigare). Du får gärna köra första kommandot och återkomma med resultatet inna du går vidare, nu ska jag ta natter :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...