Gå till innehåll

Hårddisk krasch


stbeh

Recommended Posts

Utmaningen är att ofta har man inte så så många chanser att läsa från

disken tills det är helt kört.

Det bästa är alltid att placera en trasig disk i en annan dator som slav disk.

Sedan försöka läsa disken med ett recoveryprogram, rekommenderar Scavenger.

Har man tur kan man läsa direkt utan Scavenger.

Hur hårddisken sitter i Laptopen brukar beskrivas på supportsidorna till sin burk.

Alternativt kan man boota mha Knoppix.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4620.0

Scavenger

http://www.quetek.com/prod02.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte till något program som dumpar allt när det finns fel på disken. När hårddisken pajar bruakr jag ta ur den och koppla in den i en annan burk med en IDE 2,5 tums till USB-konverterare, det fungerar oftast mycket bra!

Observera att om hårddisken inte syns i BIOS så är det oftast helt kört, men om du ser hårddisken i BIOS och bara har vissa sektorer skadade så bör det gå att få ut det mesta från disken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Finns det nåt sätt att få knoppix att kunna läsa ur Users katalogen på Vista? Det verkar som om min C: har rasat. BIOS hittar den ibland o ibland inte. När jag försöker boota på den så stannar den efter POST och jag får bara en svart skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt sätt att få knoppix att kunna läsa ur Users katalogen på Vista? Det verkar som om min C: har rasat. BIOS hittar den ibland o ibland inte. När jag försöker boota på den så stannar den efter POST och jag får bara en svart skärm.

Visst funkar förmodligen knoppix... men en disk som rasat eller håller på att rasa bör

kopplas in som en slave disk . Risken är stor för sönderskrivningar.

Sen att köra Knoppix eller annan Linux dist och rädda data är mest en fråga hur van en användare är.

Ofta behöver man sedan ett riktigt dataräddningsprogram typ Scavenger.

Slavelösningen är enklast, säkrast, snabbast för de allra flesta.

Sen kan man då köra repverktyg och min uppfattning är att först ska man backupa sitt data, sen kör

man repprogram typ chkdsk eller leverantörernas diskkverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rör sig om en 80GB sata disk som är min systemdisk. När jag försöker boota från den så får jag bara en svart skärm efter POST. Detta sker även när jag försöker boota på installskivan. Den stannar när laddningen är klar. Jag har boota på Knoppix men kunde inte kopiera filerna från Usersanvändarnamn utan fick bara ett katalogträd. Den sa nåt om input/output error.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det rör sig om en 80GB sata disk som är min systemdisk. När jag försöker boota från den så får jag bara en svart skärm efter POST. Detta sker även när jag försöker boota på installskivan. Den stannar när laddningen är klar. Jag har boota på Knoppix men kunde inte kopiera filerna från Usersanvändarnamn utan fick bara ett katalogträd. Den sa nåt om input/output error.

OK... senaste SATA drivare ?

Annars så är det Scavenger som gäller som man då kör från en frisk disk med den trasiga som slav

http://quetek.com/prod02.htm

Gratisalternativ, PC inspector är väl sådär:

http://www.download.com/3120-20_4-0.html?t...ry&tag=srch

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är senaste drivrutinerna. Hur använder man dessa verktyg om man inte ens kommer in i windows?

1. "Salt på såren"....  har man inga backuper så blir det så här...

2. Senaste SATA drivare hittar man endera på en OEM supportsida tex Dell alternativt hos

moderkortets supportsidor, vissa finns även hos disktillverkare.

3. Endera köper du en ny hårddisk eller plockar du ur den och sätter den i en annan burk. tex hos någon kompis eller granne.

Eller ställer 2 burkar bredvid varandra och kopplar in disken.  Gjort på några sekunder för den som pulat förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant de där med saltet  :'( Får väl försöka i en annan dator och se om det funkar. Känns tjurigt att disken verkar ha gett upp 2 månader innan den skulle bytas ut. Men jag tycker det är konstigt att det inte går att boota på installationsskivan. Det fungerade igår när bios inte hittade disken. Men idag när disken syns så fungerar det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant de där med saltet  :'( Får väl försöka i en annan dator och se om det funkar. Känns tjurigt att disken verkar ha gett upp 2 månader innan den skulle bytas ut. Men jag tycker det är konstigt att det inte går att boota på installationsskivan. Det fungerade igår när bios inte hittade disken. Men idag när disken syns så fungerar det inte.

Jo men i bootningen från installationsskivan har du ju ett SATA laddnings alternativ.

Det kan ju bara vara ett drivartrubbel.

Problemet är att varje uppvarvning skrivning/läsning kan få en disk att totalt haverera.

"Pest eller kolera".... men jag skulle nog börja med att undersöka drivarspåret..

http://www.asrock.com/support/download.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
Känner inte till något program som dumpar allt när det finns fel på disken. När hårddisken pajar bruakr jag ta ur den och koppla in den i en annan burk med en IDE 2,5 tums till USB-konverterare, det fungerar oftast mycket bra!

Observera att om hårddisken inte syns i BIOS så är det oftast helt kört, men om du ser hårddisken i BIOS och bara har vissa sektorer skadade så bör det gå att få ut det mesta från disken!

Har du något tips på en bra sådan konverterare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...