Gå till innehåll

Stäng av direkt med Startmenyknappen [Vista]


Robiin

Recommended Posts

har du någonsin varit lite sur på datorn pga den där gula knappen i startmenyn, som inte stänger av datorn.. Utan sätter den i viloläge  :o. Inte mer!

För att ändra så att man stänger av med knappen, följ detta steg för steg.

1 Öppna Kontrollpanelen

2 Tryck på den gröna texten "System och underhåll"

3 tryck på "Energialternativ"

4 Tryck under ditt valda läge på "Ändra schemainställningar"

5 Tryck på "Ändra avancerade inställningar", under "menyn", eller vad man ska kalla det

6 Bläddra dig ner till "Strömbrytare och lock" ochtryck på Plus(+)knappen

7 Tryck på "Startmenyns Strömbrytare" och ändra till Stäng av.

Har du gjort allt rätt ska knappen nu vara röd och göra så att du stänger av datorn.. på riktigt!

Detta kanske redan finns på forumet, jag reggade mig nyss. Så ursäkta mig isåfall  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

själv tycker jag det är skönare med viloläge eftersom det går snabbare att starta upp datorn senare, det drar ju inte direkt nån ström, bara en liten lampa som blinkar på datorn, stänger bara av på riktigt om jag ska vara borta ett par dagar ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, tack !

Jag gissade aldrig att denna funktion styrdes härifrån....

Jag har retat mig på att Vindows standard version av Vila parkerade min PC med blinkande powerlampa.

Eftersom jag har USB tangentbord/mus så kunde jag aldrig återuppliva PC'n igen. Power off/on gällde...

Jag får i och för sig alternativen Viloläge, Viloläge, Stäng av...

Någon onämbar översättare fattade tydligen aldrig skillnaden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
Gäst yassin_2999

Tack för tipset...det var det första jag gick in på när jag installerade Vista.

Men en sak som jag fortfarande undrar över...vilket är:

Standard inställningarna för energi alternativen är att hårddisken skall stängas av efter 20 min, hur kan man göra så? Det kan väl inte vara bra för hårddisken att den ska stängas av efter 20 min ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard inställningarna för energi alternativen är att hårddisken skall stängas av efter 20 min, hur kan man göra så? Det kan väl inte vara bra för hårddisken att den ska stängas av efter 20 min ???

Förr i tiden (20-30 år sedan) så var det riskabelt att starta och stoppa en hårddisk.

Huvudena släpades på diskytan innan de började 'flyga' över ytan.

Dagens diskar startas som från hangarfartyg, de flyger omedelbart efter de lämnat kanten.

Disken tar alltså ingen skada av att stängas av kontrollerat.

Tanken med 20 minuter är väl att om du inte har använt disken på så lång tid så är det troligt

att den inte kommer att användas på läääääääänge... kanske.

Om datorm står på jobbet och du går hem utan att stänga av, så är det bättre att disken stannas

eftersom lagren i skivan slits och värmen från disken är inte hellre bra i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...
  • 2 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...