Robiin Posted August 19, 2007 Share Posted August 19, 2007 har du någonsin varit lite sur på datorn pga den där gula knappen i startmenyn, som inte stänger av datorn.. Utan sätter den i viloläge . Inte mer! För att ändra så att man stänger av med knappen, följ detta steg för steg. 1 Öppna Kontrollpanelen 2 Tryck på den gröna texten "System och underhåll" 3 tryck på "Energialternativ" 4 Tryck under ditt valda läge på "Ändra schemainställningar" 5 Tryck på "Ändra avancerade inställningar", under "menyn", eller vad man ska kalla det 6 Bläddra dig ner till "Strömbrytare och lock" ochtryck på Plus(+)knappen 7 Tryck på "Startmenyns Strömbrytare" och ändra till Stäng av. Har du gjort allt rätt ska knappen nu vara röd och göra så att du stänger av datorn.. på riktigt! Detta kanske redan finns på forumet, jag reggade mig nyss. Så ursäkta mig isåfall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 19, 2007 Share Posted August 19, 2007 Välkommen till forumet! Mycket bra tips, har du fler sådana så dela gärna med dig av dessa // Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pluto Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 Tack för tipset, Super bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hez Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 själv tycker jag det är skönare med viloläge eftersom det går snabbare att starta upp datorn senare, det drar ju inte direkt nån ström, bara en liten lampa som blinkar på datorn, stänger bara av på riktigt om jag ska vara borta ett par dagar ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted September 17, 2007 Share Posted September 17, 2007 Bra, tack ! Jag gissade aldrig att denna funktion styrdes härifrån.... Jag har retat mig på att Vindows standard version av Vila parkerade min PC med blinkande powerlampa. Eftersom jag har USB tangentbord/mus så kunde jag aldrig återuppliva PC'n igen. Power off/on gällde... Jag får i och för sig alternativen Viloläge, Viloläge, Stäng av... Någon onämbar översättare fattade tydligen aldrig skillnaden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 hehe tack för tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nillan Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Om jag använder mig av funktionen "viloläge" så startar min dator upp igen efter ca 1 minut. Så inte fungerar det i min nya dator. Testat många ggr. 1 gång fungerade det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erguer Posted November 20, 2007 Share Posted November 20, 2007 Jag hade någon liknande funktion på en tidigare dator men kommer inte i håg hur. Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest yassin_2999 Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Tack för tipset...det var det första jag gick in på när jag installerade Vista. Men en sak som jag fortfarande undrar över...vilket är: Standard inställningarna för energi alternativen är att hårddisken skall stängas av efter 20 min, hur kan man göra så? Det kan väl inte vara bra för hårddisken att den ska stängas av efter 20 min ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Standard inställningarna för energi alternativen är att hårddisken skall stängas av efter 20 min, hur kan man göra så? Det kan väl inte vara bra för hårddisken att den ska stängas av efter 20 min ??? Förr i tiden (20-30 år sedan) så var det riskabelt att starta och stoppa en hårddisk. Huvudena släpades på diskytan innan de började 'flyga' över ytan. Dagens diskar startas som från hangarfartyg, de flyger omedelbart efter de lämnat kanten. Disken tar alltså ingen skada av att stängas av kontrollerat. Tanken med 20 minuter är väl att om du inte har använt disken på så lång tid så är det troligt att den inte kommer att användas på läääääääänge... kanske. Om datorm står på jobbet och du går hem utan att stänga av, så är det bättre att disken stannas eftersom lagren i skivan slits och värmen från disken är inte hellre bra i längden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danny Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 kanon, precis vad jag letade efter Danny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brkie Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Kan man göra samma sak då, fast med den andra knappen, "Lås den här datorn", att man ändrar den knappen till t.ex. "Logga ut" eller "Växla användare"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts