Magnus molin Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Hej igen, Jag undrar hur man får reda på om man har en 5.25 plats inuti datorn? Jag hade tänkt att skaffa mig en kylare till hårddisken. Kylare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=300271 Man kanske kan få plats med mer än en? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fluorescent79 Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 DVD-Spelaren sitter väll i en 5.25 tums plats har jag för mig. Har du en extra plats för dvd-spelare?? Hårddisken du fotograferat är väll på 3.5 tum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Ja det är ju 3,5 som jag har fotat, men ska inte 5,25orna sitta där i? Jag har ju 3st på fronten, men där ska man ju ha DVD-Brännare osv? Eller är det DÄR man ska sätta dom!? :o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fluorescent79 Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Jag tror det är där du ska sätta dem. Du har antagligen en liten plastbit som täcker fronten på varje plats. Det är nog så att den ska sitta kvar när du sätter dit din kylare. Fast det är ju också så att det skiljer sig från chassi till chassi. Men om kylaren kräver 5.25 tums plats. Så måste du sätta den i en 5.25 tums plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Ja det verkar så faktiskt så att den ska sitta på en sådan plats .. man får vell beställa hem en kylare och prova, mer kan man ju inte göra - dom är ju inte så överdrivet dyra. Men är lite nojjig med just mitt chassi, eftersom allt man sätter fast ska sitta i "Byglar" som ni säkert ser på bilden längst upp så har ju hårddisken en "bygel" på sig för att kunna fästas, samma sak är det i 5.25 facken .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Ursäkta att jag lägger mig i... Har du problem med överhettad disk ? eller är du bara intresserad av gummiupphängningen ? Det enda disk-kylaren gör är att föra upp värmen från diskens sidor till 'pipe'sen ovanför... För att du skall ha nytta av disk-kylaren så måste du ha bra luftflöde runt den och det får du inte i övre 5.25" platserna... På platserna nertill där du nu har 3.5" disken har du däremot luftintag framifrån för kylning av diskarna. Det enda du behöver för att ge dem tillräcklig kylning där, är en chassiefläkt på baksidan av lådan, som drar luften från fronten - förbi diskarna - och ut på baksidan av lådan. (Se till att dammfiltret på fronten hålls ren från damm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus molin Posted August 22, 2007 Author Share Posted August 22, 2007 Just nu ligger disken på 37 °C (enligt EVEREST) Och CPU på 29°C - 33°C - Är det okej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Ja det är lågt och fint ! Den kan bli upp till 45 utan problem... men så svalt som möjligt förlänger livet på disklagren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landsfiskalen Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 De e görbra värden, så du behöver nog inte göra nånting. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts