Gå till innehåll

Kan man få blåskärm


Recommended Posts

Jag har ett integrerat ljudkort på moderkortet.  När jag kopplar in stereon i line ut,  så fungerar

bara en högtalare av 2.  Tog bort stereo-högtalarna,    och satte in ett par datorhögtalare

istället.  Det blev samma sak där,,,,,har kollat alla inställningar i ljudhanteraren och allt är aktiverat.

Om det nu är så att ljudkortet är skadat på något sätt,,,,kan man då få blåskärm medans man har

stereon eller datorhögtalarna igång,,,,och då alltså bara spelar på en högtalare.

Kan detta  framkalla blåskärm är min fråga? ??? ???

Nybörjaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplade du in datorhögtalarna till datorn? Inte till stereon alltså? För ja tänkte på om de kunde va kontakten va den nu heter, som man pluggar in i datorn. Finns samma storlek i mono, så de e lätt o göra fel, och då får man bara ljud i en högtalare. Kolla de.

Annars måste de va dålig kontakt på kontakten i ljudkortet, eller om de helt enkelt är trasigt. Om de bara är de felet borde man inte få nån blåskärm.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja mina datorhögtalare de kopplar jag in direkt i datorns baksida

i den ljusgröna ingången,,,,,och den heter lineout,,,,,,hoppas jag.

I min förra dator så fick jag stereoljud med samma högtalare.

Men ska gå in och känna på kontakten mellan moderkortet line out ingången.

Nybörjaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kolla även så du inte kommit åt "Ballans-reglaget" ovanför "Volym-reglagen" i ljudkontroll panelen...

En stereoplugg har tre kontaktytor. [=====]----i--i--o    jord, kanal2 och kanal1

På många moderkort finns byglar för att koppla in främre hörlurskontakter.

Om du saknar dessa byglar eller om inkopplad främre ljudutgång är felaktig så kan man tappa kanaler

i bakre uttaget.

Blåskärm skapas av Windows för att rapportera fatala program- eller hårdvarufel.

För att se varför man fått blåskärm så tittar man först i Händelseloggen (Eventlog).

P.S.  Kontaktfjädrarna sitter utmed stickkontakten, så att trycka hårdare hjälper föga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, Landsfiskalen o Waxinator,  tackar för svaren.

Har kollat balans reglaget i ljudhanteraren.  Min stereo-plugg har två svarta ränder som går runt

själva stick-pluggen. Antar att det är den riktiga.

Mitt moderlort heter,,,  ALIVENF5-ESATA2+,,,,,,ASROCK.

Det enda jag ser på mitt moderkort ,,tycker jag,,,,,, alltså ovanför grafikkortet.

Det är en enda stor kontakt med en massa olik färgade sladdar som går in i en gemensam

kontakt.  Och den kontakten sitter nära denna line-in och line out och de övriga utgångarna som har färger.

( på insidan alltså) På den högra sidan om denna kontakt sitter då processorfläkten.

Så om jag saknar byglar eller om kopplingen till den främre ljudutgången är felaktig,,,, ??? ???

Var kontakten till min ljudutgång sitter ser jag helt enkelt inte?????.

Försöker se vad denna blåskärm jag får upp emellanåt,,,,,med debugging tools.

Nästan alla jag pratat med nämner att titta i eventlog och systemlog osv osv,,,,sällan ger någonting.

???

Nybörjaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen redan en egen användarmanual framför dig, annars kan du ladda: http://download.asrock.com/manual/ALiveNF5-eSATA2+.pdf

På sidan 11 visas ljudkontakterna (7.1 kanaler). Du har redan kopplat rätt uttag...

Den ljusgröna kontakten när du kör 2-kanal stereo (enligt tabellen).

Kontakten för främre hörlursuttag är den (se sidan 10, kontakt 25)

"Front Panel Audio Header (HD_AUDIO1)" som är placerad längst ifrån processorn

mot bakre hörnet (en liten 10-pinnars kontakt som beskrivs på sidan 20).

Antingen sitter där en sladd i som går till frontpanalens uttag (hörlut o mick), eller

så sitter ingenting alls i där. Där är tydligen an automatisk avkänning om frontkontakt

är inkopplad eller inte.

För att ställa in användningen så:

Enter BIOS Setup Utility.

Enter Advanced Settings, and then select Chipset Configuration.

Set the Front Panel Control option from [Auto] to [Enabled].

Sedan i Windows så:

Click the icon on the lower right hand taskbar to enter Realtek HD Audio Manager.

Click Audio I/O, select Connector Settings , choose Disable front panel jack detection,

and save the change by clicking OK.

För att kolla om det är fel på det ljusgröna uttaget så kan du i ljudinställningarna ändra från

2-kanal till 4-kanal och prova svarta uttaget (bakre högtalare).

att titta i eventlog och systemlog osv osv,,,,sällan ger någonting

Om du får blåskärm därför att du tappat kontakt med disken, så kan ingen loggning skrivas...

Kolla att SATA-kontakten sitter i stadigt.

Försöker se vad denna blåskärm jag får upp emellanåt

Försök hinna skriva av de översta koderna och den nedersta raden som anger

den felaktiga enheten (modulen/processen/programmet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...