Gå till innehåll

Minneshastighet


PrzaN

Recommended Posts

Hej, har nyligen inhandlat ny dator :

    Moderkort:

      CPU typ                                          Unknown, 2300 MHz (16 x 144)

      Moderkortsnamn                                    Okänd

      Moderkortschipset                                Okänd

      Systemminne                                      2048 MB

      BIOS typ                                          AMI (01/24/07)

      Kommunikationsport                                Kommunikationsport (COM1)

    Bildskärm:

      Grafikkort                                        NVIDIA GeForce 7800 GTX  (256 MB)

      3D accelerator                                    nVIDIA GeForce 7800 GTX

      Bildskärm                                        Plug and Play-bildskärm [NoDB]  (HVAX517249)

    Multimedia:

      Ljudkort                                          Intel 82801GB ICH7 - High Definition Audio Controller [A-1]

Jag har köpt pc5300 minnen som ska ligga på 667mhz, men när jag kollar i cpu-z och everest så ligger dom enbart på 333? Mvh Pontus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har skrivit okänd på moderkortsnamn och chipset. Så är du säker på att det är den hastigheten du önskar??

Ja, jag är 100 %

Det är ett Asus P5W DH Deluxe Crossfire.

Det ska klara en busshastighet på över 1000 :)

Några andra ideer? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om inte kartan stämmer med verkligheten vad är det då som gäller?"

Om BIOS klockar minnena rätt så litar jag mer till den än till  en test som varken vet

vad ditt moderkort heter eller vilket chipset du har... Hur skall man kunna lita på det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om inte kartan stämmer med verkligheten vad är det då som gäller?"

Om BIOS klockar minnena rätt så litar jag mer till den än till  en test som varken vet

vad ditt moderkort heter eller vilket chipset du har... Hur skall man kunna lita på det ?

Ursäkta, jag förstår inte hur du menar.

Skulle du kunna förklara hur jag ska gå till väga för att vara säker på vad dom ligger på för frekvens? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med hjälp av BIOS inställningar som dina minnen klockas när du sätter egna värden (667MHz).

Det är här i BIOS som du även kan överklocka minnet till den gräns att det inte längre hinner med.

Ställer du in minnet på SPD (Minnets egen specifikation) så läses minnet av och BIOS anpassar klockinställningen till det. Då ser du med utgråad text vad BIOS upptäckt och ställt in.

När du sedan i Windows använder olika program för att försöka läsa av BIOS och andra kretsars information så gäller det att informationen hittas annars ger det felaktig eller utlämnad information.

Du har just köpt en ny PC med senaste teknik och tillhörande minne. Vad är oddset tror du att du blivit blåst på minnet och fått piratminne med fejkad typbeteckning och halva klockningen ?

I Everest längst ner finns prestandatest. Högerklicka på minnet där och välj Text (eller annan rapport) så ser du efter en stund vad verkligheten indikerar för hastighet. (Du kör väl senare version (<4.0) av Everest ?!?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt pc5300 minnen som ska ligga på 667mhz, men när jag kollar i cpu-z och everest så ligger dom enbart på 333?

Förstår inte vad ditt problem är.

Titta på fliken Memory i CPU-Z. Har du Dual channel och Frequency 333 MHz, så körs dina minnen i 667 MHz (2x333).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...