Gå till innehåll

Förklaring av nerstängningsalternativ?


Thingleaf

Recommended Posts

Hej allesammans!

Kommer få Vista om ett par veckor och tänkte läsa på mig om funktioner och annat.

Försöker få lite klarhet över alla väntelägen och nerstängningsalternativ i Vista.

Som jag hittills förstått det så rekommenderar Microsoft att man använder läget "Sleep" vilket är en blandning av viloläge och hibernate.

Detta för att dator startar snabbare samtidigt som man sparar energi (om man inte stänger av den helt vill säga).

Är det någon som använder det läget regelbundet och tycker att det är bättre än att bara stänga av datorn?

Det jag hört är ju att man sliter onödigt mycket på datorn genom att starta och stänga av den varje dag, men är det verkligen så? Och ska man i så fall köra "Sleep" istället för att spara datorn onödigt lidande?

Vad är era erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sleep översätts till Vila på svenska, icke att förväxla med Viloläge. Jag använder Vila på båda mina stationära datorer och det fungerar utmärkt, det tar bara några få sekunder innan datorn är uppe och snurrar och man kan använda den! Jag stänger bara av datorerna om jag ska åka bort en längre tid.

Jag skulle vilja säga att det är en myt att det skulle slita på datorn att stänga av och på den varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viloläge i Vista är detsamma som viloläge i XP, dvs att datorns minne sparas ner till hårddisken varpå datorn stängs av. När du startar upp datorn igen laddas minnet tillbaka från hårddisken och den ser då ut precis som när du stängde av den. Det tar alltså längre tid att starta upp från viloläge än från vila eftersom minnet ska läsas tillbaka från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...