Gå till innehåll

Drivisar till Intels nätverkskort


Mickilina

Recommended Posts

Hej!

Söker drivisar till Intel®PRO/100+PCI Adapter

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...75〈=eng

men där finns inte just detta kort däremot 3 st med liknande namn

Intel®PRO/100+ Adapter

                          Management Adapter

                          Server Adapter

men ingen  PCI Adapter

Vill någon av er kunniga säga vågar jag försöka mig på något av dom tre, eller finns det något bättre förslag.

Tacksam Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa drivisar hjälpte tyvärr inte problemet, må hända det är kortet som det är fel på:

Har formaterat om datorn för några dagar sen, uppgraderat minnet till 1 GB, modemet funkar samt för det mesta även nätverkskabel. Får "vicka till" då och då. Har testat 4-5 olika kablar med samma resultat. Men även då när anslutningen bör funka enl modemets indikationlampor får följande felmeddelande:

Begränsat eller ingen anslutninig

Du kanske inte kan nå Internet eller vissa resurser på nätverket. Detta problemberor på attdatorn inte kunde erhålla en giltig nätverksadress från nätverket

Information:

Fysisk adress  00-03-47-DD-84-E0

IP-adress        169.254.xxx.xx

Nätmask        255.255.0.0

DNS och andra rader var tomma

Kunde inte reparera heller. Så jag ringde till BBB påpekandes nätmasken. Supporten kunde ändå inte tro efter vissa tester, vilka inte ändrade något, att felet kunde ligga på telestationen eftersom laptopen funkar, utan tyckte att det ligger närmast på nätverkkortets drivare. Därav frågan om drivare.

Kan inte koppla upp till Internet, inga Win/MS uppdateringar, ingen uppdatering av antiviruset, för tillfället bara Win egen brandvägg.

Snälla, förslag?

Om det är så, att det är bara att knalla till närmaste datorfirma, så gärna förslag om nätverkskortet.

Datorn är HP Pavilion 403, moderkortet MS-6367N2

Tacksamt Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-adress        169.254.xxx.xx

Nätmask        255.255.0.0

Denna information säger mig att du inte fått någon DHCP -adress från din uppkoppling.

Adressen och masken sätts så som sista lösning på misslyckad DHCP-adress sökning.

Detta indikerar samtidigt att ditt nätverks kort fungerar internt.

modemet funkar samt för det mesta även nätverkskabel. Får "vicka till" då och då.

1. Vicka till ? Har du glappkontakt i nätkortskontakten ?

2. På vilket sätt märker du att Vicka till gör nytta ? Nätkort eller modem -lampa tänds ?

3. Vilken modem modell använder du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon waxinator  :)

Först, det blev liten missuppfattning, laptopen fungerar, det är samma PC du ville hjälpa mig med förra veckan. Ska se efter tråden:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=7335.0

1. japp, kontakten glappar

2. modemlampan tänds

3. Xavi Technologies Corporation, modell name 5222r-P3

Modemet är ny, fick det från BBB för två-tre veckor sedan.

Försökte bråka igår med BBB:s support ang nätmasken, men han ansåg felet vara här pga att laptopen funkar.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon  :)

Glappet är inge bra...  men men men...

Kan det vara på så vis att om du kopplar in Laptoppen med samma nätsladd

som du nu använder i stationära så fungerar laptoppen direkt ?

Laptopen har väl samma nätkortsinställningar som stationära med DHCP adress tilldelning !?

Kan det vara så att eftersom dina två datorer har olika Fysisk adresser (00-03-47-DD-84-E0)

så blir du inte tilldelad ny adress till stationära förrän efter ett längre tids uppehåll (30 min) !?

Comhem hade den funktionen för länge sedan att både dator och modem skulle vara avstängda minst 30 min för att ny fysisk adress skulle accepteras...

EDIT:

Har du fast IP adress ? eller DHCP ?

Försöker du använda flera portar på modemet ?

En till laptop och EN till stationära samtidigt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen waxinator!  :)

Tack för ditt svar.

Kan det vara på så vis att om du kopplar in Laptoppen med samma nätsladd

som du nu använder i stationära så fungerar laptoppen direkt ?

Har aldrig testat. Laptopen är kopplad direkt i modemet och den funkar direkt vilket fall, däremot PC kommer inte ut på nätet ens efter att båda datorer har varit avstängda flera dygn, med elkablarna urdragna. (väninnan var bortrest några dagar, dessa är hennes datorer, jag försöker bara hjälpa till)

PC:n har inte kunnat kopplas upp på nätet i ca 1 år.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret waxinator!  :)

Det var vad jag misstänkte också att det får bli ett nytt kort.

Priset på Komplett är naturligtvis utmärkt, men Komplett finns ju i Göteborg och vi bor på Stockholmstrakterna. Så jag skulle gärna köpa i dessa lokala datoraffärer, så att jag kunde få kortet till handen, och kunna installera med en gång och komma vidare för att efter alla dessa veckor få äntligen hennes PC i ordning.

Tänker närmast att om du vill beskriva vad jag måste veta för att kunna köpa ett som passar, märket/priset för vår del har mindre betydelse.

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker närmast att om du vill beskriva vad jag måste veta för att kunna köpa ett som passar, märket/priset för vår del har mindre betydelse.

Helt riktigt uppfattat !

Jag refererade till Komplett för att visa vad som finns, vilka priser som gäller och lite användar referenser.

:) / Åke

men Komplett finns ju i Göteborg och vi bor på Stockholmstrakterna

Stockholm

Du hämtar dina varor hos oss på Jakobsbergsgatan 34, mellan Hötorget och Stureplan - Klicka för karta. Vi har öppet helgfri vardag kl 10.00-19.00 och lördag 12:00-15:00. Närmaste t-banestation är Hötorget, uppgång Sergelgatan/Malmskillnadsgatan. Butiken ligger ca. 40 meter rakt fram på vänster sida.

http://www.komplett.se/mlf/diverse/se/news...a_stockholm.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla Åke för all din hjälp!  :D

Nu har jag beställt kortet och hoppas få hämta det imorgon från Jakobsbergsgatan. De fanns ju över hundra st i lager, så det bör funka.

Jag och väninnan är jättetacksamma för hjälpen / Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!  :)

Nätverkskortet kom igår och nu flyter allt med denna dator som det ska.  ;D

Har litegrann kvar att göra ang installationer och konfigureringar av olika säkerhets-, städ- etc. verktyg som alla datorer ska ha, innan jag är färdig.

Vilket fall är jag otroligt glad och tacksam för all den hjälpen jag/vi har fått med denna HP-maskin. Problemen är (denna gång) lösta. Speciellt stort tack och cyberblommor till Åke/waxinator!

Häls Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...