Gå till innehåll

Koppla 4st skärmar till datorn, grafikkort?


awa81

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa en ny dator snart och skulle önska att den kan driva 4st skärmar i 1600*1200. Men vad krävs för att den ska kunna göra det?  Finns det bra grafikkort med 4st uttag eller kan man köra med 2st grafikkort på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag köpa något special grafikort/moderkort för det eller funkar det på de flesta nya korten?

Vidare, Känner Vista automatiskt av att det är 2st grafikort med 4 skärmar som jag kan utöka skrivbordet till?

Tack för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag köpa något special grafikort/moderkort för det eller funkar det på de flesta nya korten?

Generellt settt så har idag alla grafikkort dubbla portar. (minns inte om jag sett något enkelportat på 10 år)...

Moderkorten finns fortfarande i två varianter. Det gamla AGP och nya PCI Express (PCIe)

Du skall ha ett PCI Expres moderkort med två PCI-Ex16 kontakter och där i sätta två PCI Express grafikkort.

När du söker på Internet butiker så är moderkorten sorterade efter processortyp och grafikkorten är sorterade efter kontakt typ (PCI Express)

T.ex:

Moderkort http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10111

och grafik http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10488

Känner Vista automatiskt av att det är 2st grafikort med 4 skärmar som jag kan utöka skrivbordet till?

Vista (precis som XP) känner automatiskt av hur många kort och portar du har och använder.

Det enda du behöver bestämma själv är hur skrivbordet skall fördelas mellan skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret..

Jag har hört att det finns grafikkort som klarar 4st skärmar nu också men att de ska vara rätt så dyra, jag ska kolla upp det och så får jag se vilken varitant jag väljer.

Har en ny fråga om bildskärm/upplösning som jag drar i denna tråd med.

Fick en ny skärm idag (Hyundai 24tum) som ska klara 1920*1200. Men när jag väljer den upplösningen blir ca 5cm av vänster sidan svart, och 5cm av ovansidan hamnar på undersidan, flyttar jag upp ett fönster hamnar 5cm där nere alltså. helt skumt. Samma problem både på min stationära och laptop.  Någon som vet vad detta fel kan bero på?    Jag har 60hz på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...