Gå till innehåll

Datorljud.


Recommended Posts

Har ett problem (är nog inte så ensam om det). Då jag går in på internetsidor med mycket flashreklam (aftonbladet ex), så drar fläktarna i datorn igång rejält. Måste det vara så? kan man byta ut kylningen eller något så den kyler bättre och jämnare istället. Jag upplevde aldrig det här problemet på mina äldre datorer.

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte nämnt vilken dator du har, processortyp, bärbar/stationär, så fyll på dessa uppgifter i din profil.

Då jag går in på internetsidor med mycket flashreklam (aftonbladet ex), så drar fläktarna i datorn igång rejält.

Grafiken och processorn jobbar mera och behöver fläktkylning... I många BIOS inställningar kan man välja vid vilken temperatur olika fläktar skall aktiveras / ökas i varvtal (gäller ej grafikkort fläkten).

Måste det vara så?

Om du kör Mozilla Firefox så kan du låsa ut flash reklamen med Tillägget Flashblock.

Man får ett (f) i stället för bild. Man kan klicka på F'et och spela flashen.

I IE7/IE6 kan du i Verktyg - Avancerat - Multimedia välja bort "Visa animeringar i webbsidor".

kan man byta ut kylningen eller något så den kyler bättre och jämnare istället

Ja, om du har en AMD processor så kan du se till att aktivera funktionen "Cool & Quiet" så processorn inte kör 100% i onödan. Beroende på om det är fläkten på grafikkortet eller processorn som låter, kan man byta kylkropp/fläkt för processorn (gäller inte bärbar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturen kan du ha runt 50-60 grader på processorn utan problem, men lägsta möjliga är bäst.

Eftersom du har fläktlöst grafikkort så är det viktigt att din låda har bra genomströmning av luft.

Kanske du vill satsa på ny effektivare och tystare kylare till processorn? Jag tror din processor har Socket 775 (!?!)

Exempel finns på: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10547

O.B.S. Läs recensionerna nertill på produkterna !

EDIT:

Kom att tänka på att om din fläktstyrning endast har halv eller fullfart, så kanske du kan reglera ned snittvarvet.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303855

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...