Gå till innehåll

Spiken i Kistan


Manneman

Recommended Posts

Hade funderingar på att byta till ett Asus 8800 kort... efter lite mätande så konstaterade jag att jag måste uppgradera med ett nytt moderkort, då en kontakt sitter så olämpligt på mitt gamla. Jag får helt enkelt inte ner ett större kort i den datorn...

Ok.... ut på nätet och kolla efter ett moderkort som passar mina minnesmoduler och min processor. Lätt ordnat... hela kalaset med nytt grafikkort kostar näst intill en frärdedel av lönen, men jag unnar mig ju en tidig julklapp.

Innan jag börjar mecka med hårdvaran tänkte jag att jag får kontakta Microsoft, då jag vet att jag kommer få problem med Vista-aktiveringen. Har tidigare haft kontakt med dem i detta och andra ärenden vad gäller Vista... men hör och häpna.... de viker inte en tum på licensen. Jag drog t o m en liten lögn att mitt moderkort gått sönder, men de uppmanade mig att köpa en ny Vista-licens.

Motiveringen till detta var att jag använder en OEM-licens på denna datorn. Men...? Även om jag hade haft en "fabriksinstallerad" Vista på datorn så hade ju licensen ändå blivit ogiltig?... Hur hade man ställt sig till detta på HP eller hos Dell? Hade dom skickat ut en ny licens?...

Nä... fy fanken. Att det var bundet till en speciell dator, det visste jag. Men att det finns NOLL utrymme att reparera en trasig dator och man tar personlig kontakt med Microsoft för att rädda sin licens... då borde det finnas lite barmhärtighet?

Fy fanken för detta...

Nä... börjar fundera på att skicka hela skiten och skaffa mig en Mac istället... har t o m börjat kika lite på Ubuntu...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det tyvärr om man skaffar en OEM-licens och det är antagligen därför den är mycket billigare än en riktig licens. De stora tillverkarna skickar dig ett nytt exakt likadant moderkort, förutsatt att det är inom garantitiden, annars är du ute i kylan....

Om man ska tro andra användare här på forumet så tror jag dock inte alls att det är omöjligt att få Microsoft att återaktivera din dator med nytt moderkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De stora datortillverkarna kan ersätta dig med ett exakt likadant moderkort, men enligt Microsoft så går licensen så djupt ner som på serienummret på moderkortet... tyckte det lät lite överdrivet, men det var precis så dom sa...

Mmm... trodde också att det bara var att diskutera ärendet med Microsoft och klia dem bakom örat för att få dem att återaktivera licensen, men icke. Märk väl att jag vid ett tidigare tillfälle fått dem att "nollställa" min licens när mitt Vista helt plötsligt var en piratkopia... DÅ var dom snabba att rätta till det hela...

Nåja... får se hur jag gör...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn så har väl du Manneman precis som jag, taget en kalkylerad risk med att köpa en OEM license.

Har inte ditt moderkort två PCIe-16 slot, så du kan använda nummer två till nya 8800-kortet ?

I min bios väljer jag vilket av slotten som skall vara primära kortplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst har jag det... men man tycker ju att det får vara måttligt med "återhållsamhet" från Microsofts sida. Att inneha en OEM-licens är alltid lite speciellt, men som en trogen kund (har skarp Vista-licens på en annan dator samt ytterligare en OEM-licens på en tredje) så tycker man att Microsoft borde vara mer mån om sina kunder... en sak är ju att de ska ha betalt för support på en produkt man redan köpt, men att betala dyrt för att kunna köra produkten efter reparation tex.

Just på den aktuella datorn har jag bara en PCI-e slot... annars hade det inte varit så mycket att tjura över, det håller jag med om...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...