Gå till innehåll

"Generic host process win32 måste avslutas"??? hjälp!


franke78

Recommended Posts

När jag startar datorn så poppar ett meddelande som säger att "generic host process win32har stött på ett problem och måste avslutas". Detta kan komma upp 3-4 gånger och under tiden så går det inte att göra någonting eftersom allt du öppnar inte svarar och måste avslutas. Efter ca 10 minuter funkar allt som det ska, men man undrar ju vad det är och om det går att åtgärda. Har genomsökt med spybot, ccleaner, adaware, avg, spydoctor. Har laddat ner uppdateringen från microsofts hemsida som dom säger skall fixa det. När jag gjort det så dyker det inte upp på 2-3 uppstarter, men sen kommer det tillbaka. Är det nån som har några erfarenheter angående detta och kanske en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par tips att börja med.

Om WMI krånglar kommer många program som använder WMI också att krångla.

Det finns det dock enklare sätt att fixa problemet än att ominstallera.

Om du har öppnat en kommandoprompt (startmeny, kör, cmd + enter) så hade du kunnat skriva

"rundll32 wbemupgd, UpgradeRepository" för att fixa till problemet.

Normalt skall filen svchost.exe finnas i mappen %SystemRoot%System32 där %SystemRoot% är namnet på din Windows mapp.

Dessutom finns en kopia i mappen %SystemRoot%System32dllcache. Sök igenom disken efter svchost.exe.

Om du hittar filen någon annanstans är det stor risk att det i själva verket är något annat program, exempelvis en trojan eller liknande som kallar sig för svchost.exe för att luras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Får upp två grejer när jag söker på svchost.exe:

Namn                                                    I mapp                        Storlek              typ

SVCHOST.EXE-2D5FBD18.pf                  c:windowsprefetch      27 kb                pf-fil

svchost.exe                                          c:windowssystem32    14 kb                program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har nog inte med ditt problem att göra... men min SVCHOST.EXE är också 14kb,

men min SVCHOST.EXE-3530F672.pf är 15kb där din är dubbelt så stor 27kb...

Jag rensade alla mina filer i c:WindowsPrefetch och Windows funkar lika bra utan dessa.

Nya filer skapas här efter hand som de behövs tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katalogen Prefetch används till att lägga upp de filer som används vid din dators start.

När alla filer som, efter t.ex en tömning av Prefetch, finns där efter omstarten ska finnas där bara för att windows vid start skannar Prefetch i första hand efter filer som behövs vid starten så att det ska gå snabbare.

Om eller när man tömt Prefetch så tar nästa uppstart betydligt längre tid eftersom då letar datorn reda på alla filer på respektive plats och lägger en referens till filen i Prefetch vilket gör att nästa start går snabbt/snabbare.

Hoppas att det inte blev för luddigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar!! Grymt mycket snabbare uppstart också! Tackar och bockar!

Tänkte höra med er om lite andra saker: Läste under tips och trix att det fanns en hel del fördelar med att konvertera filsystemet till NTFS så det lät ju lockande. Finns det några nackdelar? Kan det bli några kompatibilitetsproblem/konflikter med de program/drivrutiner man har installerade?

Slutligen: Vilka backup-program kan ni rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar!! Grymt mycket snabbare uppstart också! Tackar och bockar!

Trevligt att läsa så här på kvällskvisten !! Nästan lika bra som godnattsagan  :D

Tänkte höra med er om lite andra saker: Läste under tips och trix att det fanns en hel del fördelar med att konvertera filsystemet till NTFS så det lät ju lockande. Finns det några nackdelar? Kan det bli några kompatibilitetsproblem/konflikter med de program/drivrutiner man har installerade?

NTFS filsystem är tåligare mot diskfel än vad FAT32 är. En konvertering är smidig och programmen vet ju

inte vilken typ av filsystem de läses ifrån. Det är ju först i minnet de öppnas och körs...

Slutligen: Vilka backup-program kan ni rekommendera?

Sök lite i forumet efter backup program. T.ex.

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=7014.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...