Gå till innehåll

Hjälp med seg anlutning med Vista, tjäna en kvarta Grants...


Televinken63

Recommended Posts

Är det någon som har en förklaring till varför jag tappar ca. 8-10 Mbit med Vista.

Med XP har jag 17,5-18 Mbit på en 24 Mbit ansl. När jag då intallerar Vista så ramlar det ner till mellan 8-10 Mbit. Jag har provat ett antal gånger med samma resultat, närmare bestämt 5 ggr. Jag har bytt router, nätverkskort, modem, you name it....

Så fort att jag kör vista så blir det tragisk hastighet...

Telia har ingen förklaring, och det spelar ingen roll om jag kör TP-Test eller Bredbandskollen eller AC-Net test, samma resultat.

Och jag lovar...det är inget som man inbillar sig, det märks skillnad mellan 18 Mbit och 8 Mbit....

Den som har en bra lösning på detta så jag kan köra Vista med oföändrad hastighet får en kvarting Grants

i brevlådan...utan tvekan!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att avmarkera alla dess mer eller mindre onödiga objekt(tjänster) i nätkortets egenskaper?

Behåll bara "Klient för Microsoft Networks" och "Internet protokoll 4" och se om det gör någon skillnad.

För säkerhets skull starta om Windows. (Se mittenbilden nertill!)

Du skriver inte att du redan uppdaterat drivrutinen för nätkortet så detta förutsätter jag...

Eventuell Wiskey kan du behålla och skåla med oss alla här på forumet om vi lyckas ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör detta test: http://www.microsoft.com/windows/using/too...gd/default.mspx

Testa att disabla autotuning, vilket är känt för att ställa till problem med hastigheten:

Från en kommandoradstolk med amdinrättigheter skriver du:

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om UPnp är det enda som testet klagar på så är det ingen fara, det jag ville få fram var om det var problem med några av de nyheter för ntäverkskommunikationen som Vista introducerar. Testa ändå att inaktivera autotuning enligt mitt tidigare test för att se vad som händer med hastigheten då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

OK ... Jag tror att det i mitt fall är Digital TV tjänsten som drar ner mitt surfande eftersom dom automatiskt dar ner från 24 till 13.. Sedan så har frugan en också en laptop som går via trådlöst internet och då går det automatiskt ner i hastighet ... Vet ej om man kan komma runt detta förutom att dra en nätverkskabel men då förlorar man lite av detta med trådlöst tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...