Gå till innehåll

Hängning någon minut efter uppstart


xamer

Recommended Posts

Hej.Jag har fått något fel på min dator.Felet är då att den hänger sig nån minut efter uppstart av windows, spelar ingen roll om ja loggar in eller inte.Men startar jag i felsäkertläge så hänger den sig aldrig.Jag läste en annans tråd om att datorn hänger sig.Där snackades det om nätagget och fläktar och BIOS.Jag har ett helt nytt nätagg..fläktarna spelar ingen roll om dom är i eller inte..den hänger sig ändå.Och BIOS har jag inte kollat pga jag vet inte hur man gör(kan inte så värst mycket om datorer)

Någon som har något förslag på va det kan vara?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du har som är nyinstallerat sedan felet uppstod.

Som ett exempel så kan usb nätverkskort orsaka sådant iaf zyxel, de använder en rutin som inte är så bra i minnesupplägget. Då blir det konflikt och datorn kraschar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som e nytt är Grafikkort,Moderkort,RAMminnen,Processor och nätagg.Men i början när den va ny så funkade allt som de skulle..sen började jag få bluescreen varje gång jag loggade in i windows..och ja fcik hjälp från detta forum.Det visade sig vara mitt Virusprogram(NOD32).Jag tog bort NOD32 och sedan kom detta att den hänger sig nån min efter uppstart efter windows.Fast de konstiga är att ena dagen kan den funka som vanligt..o en annan funkar den inte.Sen vissa dagar startar den upp..men hänger sig efter ett bra tag..kanske en 6timmar eller nått.Har ja tur så funkar den när jag startar om..har jag otur så hänger den sig..Men ibland kan ja stänga av datorn och låta den stå avstängd ett tag, sedan när jag startar igen så funkar de normalt  :-[  :'(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara kabeln till hårddisken... Är det en SATA disk?

Satakabel kan vara känslig i moderkortskontakten, speciellt om kontakten är rak. Prova att byta kabel till en med kontakt i vinkel, den är inte så påfrestande för moderkortet.

Anledningen till den teorin är att jag har upplevt exakt det som du beskriver och i mitt fall så har hårddisken fungerat klanderfritt efter att kabeln blev utbytt och disken lågformatsformaterad med maxtors verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Vennoms,

SATA kontakter glappar eller kanar ut lätt om det inte är den låsbara varianten som snäpps fast.

Jag har haft olika fel vid olika installationer. Allt från låsningar till att disken inte dyker upp alls.

De är satans känsliga... därav namnet  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ditt NOD32 orsakade blåskärm och detta problemet uppstått efter att du tagit bort NOD32 utan formatering och ominstallation är sannolikheten ganska stor att felet som NOD32 orsakade inte har rättats till helt och hållit när du tog bort det, annars låter det nästan lite värmebaserat.

När min dator uppträdde exakt som din gör (på alla punkter) var det cpu fläkten som inte kylde som den skulle och cpu'n överhettade.

I mitt  fall hade en sladd kommit för nära cpu fläkten och hindrade den från att snurra  ::)

Annars formatera HD'n så löser det sig nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...