hic Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Har en nyinköpt dator med vista installerat, supersegt, även på nätet. Det känns som på den tiden när man hade uppringt modem. Håller på att bli tokig!! Om jag inte hittar något att göra åt det här så får det bli en helt ny installering med XP igen. Amd Dual Core 2,30GHz och 2gb i minne borde väl räcka? Vad kan man göra? Quote
Andreas Stenhall Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Några tips: 1. Se till att ha alla uppdateringar från Windows Update 2. Uppdatera drivrutinerna på din dator till de senaste (nätverkskort, grafik är viktigast) 3. Eventuellt behöver du uppgradera BIOS. Kanske löser Service Pack 1 problemen, om inget annat hjälper! Quote
cdnisse Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Har en nyinköpt dator med vista installerat, supersegt, även på nätet. Det känns som på den tiden när man hade uppringt modem. Håller på att bli tokig!! Om jag inte hittar något att göra åt det här så får det bli en helt ny installering med XP igen. Amd Dual Core 2,30GHz och 2gb i minne borde väl räcka? Vad kan man göra? Har du Nod 32 antivirus? Jag upplevde Vista som brutalt seg vid surf och det visade sig att Nod 32 3.0 låg och scannade browsern i realtid. Detta är inget problem på mix XP maskin men i Vista blev det sirap! Stängde av detta (setup/web acces protection/web browsers/)och nu går det som tåget! Quote
Manneman Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Har en nyinköpt dator med vista installerat, supersegt, även på nätet. Det känns som på den tiden när man hade uppringt modem. Håller på att bli tokig!! Om jag inte hittar något att göra åt det här så får det bli en helt ny installering med XP igen. Amd Dual Core 2,30GHz och 2gb i minne borde väl räcka? Vad kan man göra? Har du Nod 32 antivirus? Jag upplevde Vista som brutalt seg vid surf och det visade sig att Nod 32 3.0 låg och scannade browsern i realtid. Detta är inget problem på mix XP maskin men i Vista blev det sirap! Stängde av detta (setup/web acces protection/web browsers/)och nu går det som tåget! Allvar? NOD 32 är ju känt för att vara det AV som är ett av de "snällaste" mot både XP och Vista... Nä, kolla uppgraderingar för din hårdvara på Windows Update och uppdatera Flash... ta även bort program som är integrerade i IE7... typ Google Toolbar, Skype osv... Mange Quote
cdnisse Posted December 12, 2007 Posted December 12, 2007 Prova senaste Nod32 (3.x) i Vista så får du se! Jag jobba med musikprod och har alltid använt nod32 då det tar lite resurser. Höll på att bli galen då sufen i nya laptopen var tokseg och det sista jag prövade var att avistallera nod 32...... Installerade dock igen och lyckade lokalisera vad som segade i nod (se min post ovan) Quote
hic Posted December 13, 2007 Author Posted December 13, 2007 Tack för tipsen. Jag använder McAfee virusprogram och tror inte att det är det som spökar. Däremot så vägrar Vista att ta emot två stycken uppdateringar från windows update, alla andra uppdateringar går bra. Lutar mot att gå tillbaka till XP som varit stabilt efter servicepack 2. Synd för Vista är ju skitsnyggt. Quote
ByggareBob Posted December 13, 2007 Posted December 13, 2007 Lutar mot att gå tillbaka till XP som varit stabilt efter servicepack 2. Synd för Vista är ju skitsnyggt. Ålder går före skönhet... ;D Quote
Recommended Posts