Gå till innehåll

[LÖST] Viloläge ändrar skärmupplösning


Belsebub

Recommended Posts

Jag har ett litet problem med min laptop. Misstänker att det kan bero på dåliga drivrutiner eftersom problemet uppstog efter senaste uppdatering av grafikdrivisar.

Till saken: När jag slänger på locket har jag satt inställningen att datorn ska gå ner i viloläge. När jag sedan öppnar locket igen för att väcka datorn möts jag av en skärmupplösning på 800x600 istället för min vanliga inställning 1440x900. Någon som har förslag på lösning? Annars får jag vänta tills nästa drivrutinsuppdatering och hoppas på att det är fixat. (Om det nu är det som är felet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är måååånga som har samma problem som du och för några har det hjälpt att uppgradera BIOS men om du har det senaste bioset kan du prova med att uppdatera din chipsdrivrutin från tillverkaren.

I grund och botten resonerar jag personligen att felet ligger på vistas sätt att hantera en så hög upplösning, kontrollera om en ändring av "energisparfunktionerna" för skärmen kan lösa problemet.

Dvs att en ändring för hur den hanterar ljusstryka etc vid batteridrift.

Som steg två:

Registret...

Leta reda på alla DefaultSettings.XResolution och DefaultSettings.YResolution.

Under VIDEOnyckeln, ändra inställningarna till den upplösning du vill ha.

Ett tips: är att exportera videonyckeln till skrivbordet som backup, innan du gör ändringar... så att du snabbt kan få tillbaka gamla inställningar om det behövs.

I registret gäller naturligtvis försiktighet, se till att ha en registerbackup eller en återställningspunkt före du editerar något eller ändrar drivrutiner etc.

Hör av dig om eller vad som löser ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solved!

Har det senaste BIOS.

Först ställde jag in i registret. Problem kvarstår.

Sedan testade att uppdatera chipsdrivisen och gå in på energiinställningar. Där av någon anledning stog bildskärmens ljusstyrka på 98 % för batteri. ändrade det till 100%

Och nu funkar det som det ska igen. Tycker ju detta borde ha fixats i SP1 för vista om det är ett välkänt problem.

Tack för hjälpen Venoms!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...