Gå till innehåll

Datorn startas om under spel


Jubeii

Recommended Posts

Hejsan allihopa!

Nu är det så att jag har haft datorn i ca 3 år nu och funkat bra, dvs inga krångel.

Men nu under senaste tiden har den startats om alltid efter att jag spelat på något spel i ca 20 minuter och det gör mig vansinnig. Spelen kan variera mellan counterstrike, guildwars och t.o.m wc3.. så jag undrar vad som är felet då det inte blir någon blåskärm utan den bara startas om, och enligt tidigare rutiner vet jag att P4 CPU brukar startas om när den överhettas, men konstigt nog fungerar fläkten som den ska? Har dessutom formaterat datan alldeles nyss men problemet återstår!?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du endast får problemet vid grafikkrävande spel, så borde det vara grafikkortets hårdvara eller nätaggregatet som överhettas och ger upp / startar om.

I BIOS kan du ställa in om datorn skall starta upp vid strömpåslag eller vänta på startknappen.

För att se om det är nätaggregatet som startar om så sätt denna inställning till att inte starta upp windows.

Du borde få något skrivet i Loggboken (Eventloggen) ifall omstarten är programkontrollerad.

Är den däremot orsakad av nätaggregat eller dess strömmatning så hinner inte logfilen uppdateras.

Du anger inte din konfiguration. Skriv in i din profil under Signatur, vad du har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan allihopa!

Nu är det så att jag har haft datorn i ca 3 år nu och funkat bra, dvs inga krångel.

Men nu under senaste tiden har den startats om alltid efter att jag spelat på något spel i ca 20 minuter och det gör mig vansinnig. Spelen kan variera mellan counterstrike, guildwars och t.o.m wc3.. så jag undrar vad som är felet då det inte blir någon blåskärm utan den bara startas om, och enligt tidigare rutiner vet jag att P4 CPU brukar startas om när den överhettas, men konstigt nog fungerar fläkten som den ska? Har dessutom formaterat datan alldeles nyss men problemet återstår!?

Tack på förhand!

Jag har en liknade problem....När jag spelar så kan jag spela timmar eller ibland bara ett par minuter innan datorn börjar starta om sig...och varje gång får man "rapportera till Microsoft" rutan. så jag trodde att det var grafikkortet som hade gjort sitt (var ett Radeon 9800 Pro) så jag tog ut det förra veckan och då kunde man spela som vanligt (trodde jag) men sen efter 10-20min så startade datorn om sig...så nu har man prioriterat att köpa ett uppgraderingspaket, OS och ett nytt nätaggregat för att få en funktionsduglig dator igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...