jeydi Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Hej! Jag har en fråga om NMI: Parity Check/Memory Parity Error blue screens of death. Sen jag köpte min dator strax innan jul har jag fått tre dylika blue screens. Enligt Vistas minnestest så är det inget fel på minnet, men det vet man ju inte om man kan lita på. Det enda underliga i sammanhanget är att det endast hänt tre gånger och alla tre gångerna har jag använt IE7 för att ladda ned filer. Datorn har inte annars reagerat på att jag kört många program samtidigt eller att jag laddat ned filer via Firefox samtidigt som jag kört Office, Photoshop och haft ett gäng chat fönster öppna. Vad tror ni? Är det minnet som är felande eller kan det finnas något annat som ligger bakom? Drivrutinerna för nätverkskortet har jag uppdaterat själv direkt från tillverkaren vilket löste blue screen problemet jag hade precis när jag fått datorn, annars är har jag bara de förinstallerade. Dator: Fujitsu Siemens Amilo PI 2515 Operativsystem: Windows Vista Home Premium Processor: Intel Core 2 Duo T520@1.50 GHz 1.50 GHz Nätverkskort: Realtek RTL8101E PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.0) Quote
Andreas Stenhall Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Jag har sett denna blåskärm två-tre gånger på min bärbara dator, men det var under betatestningen av Vista. Precis som för dig visade det inga fel på minnena och faktum är att sedan just den betaversionen har jag aldrig haft det problemet igen, vilket innebär att det absolut inte behöver vara något hårdvarufel även om det låter som det. Alltid vid misstänkta hårdvaruproblem är det bra att uppgradera BIOS, se nedladdning på http://support.fujitsu-siemens.com/Downloa...22-4C744A143B6E OBS! Kontrollera att filen matchar den hårdvara du har, dvs att modellen stämmer! Quote
jeydi Posted January 11, 2008 Author Posted January 11, 2008 Jag har sett denna blåskärm två-tre gånger på min bärbara dator, men det var under betatestningen av Vista. Precis som för dig visade det inga fel på minnena och faktum är att sedan just den betaversionen har jag aldrig haft det problemet igen, vilket innebär att det absolut inte behöver vara något hårdvarufel även om det låter som det.Alltid vid misstänkta hårdvaruproblem är det bra att uppgradera BIOS, se nedladdning på http://support.fujitsu-siemens.com/Downloa...22-4C744A143B6E OBS! Kontrollera att filen matchar den hårdvara du har, dvs att modellen stämmer! Tack för tipset! Har uppdaterat BIOS, återstår att se om det funkar. :0) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.