Gå till innehåll

Fråga om NMI: Parity Check/Memory Parity Error Blue Screens


jeydi

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fråga om NMI: Parity Check/Memory Parity Error blue screens of death. Sen jag köpte min dator strax innan jul har jag fått tre dylika blue screens. Enligt Vistas minnestest så är det inget fel på minnet, men det vet man ju inte om man kan lita på.

Det enda underliga i sammanhanget är att det endast hänt tre gånger och alla tre gångerna har jag använt IE7 för att ladda ned filer. Datorn har inte annars reagerat på att jag kört många program samtidigt eller att jag laddat ned filer via Firefox samtidigt som jag kört Office, Photoshop och haft ett gäng chat fönster öppna.

Vad tror ni? Är det minnet som är felande eller kan det finnas något annat som ligger bakom? Drivrutinerna för nätverkskortet har jag uppdaterat själv direkt från tillverkaren vilket löste blue screen problemet jag hade precis när jag fått datorn, annars är har jag bara de förinstallerade.

Dator: Fujitsu Siemens Amilo PI 2515

Operativsystem: Windows Vista Home Premium

Processor: Intel Core 2 Duo T520@1.50 GHz 1.50 GHz

Nätverkskort: Realtek RTL8101E PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett denna blåskärm två-tre gånger på min bärbara dator, men det var under betatestningen av Vista. Precis som för dig visade det inga fel på minnena och faktum är att sedan just den betaversionen har jag aldrig haft det problemet igen, vilket innebär att det absolut inte behöver vara något hårdvarufel även om det låter som det.

Alltid vid misstänkta hårdvaruproblem är det bra att uppgradera BIOS, se nedladdning på http://support.fujitsu-siemens.com/Downloa...22-4C744A143B6E

OBS! Kontrollera att filen matchar den hårdvara du har, dvs att modellen stämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett denna blåskärm två-tre gånger på min bärbara dator, men det var under betatestningen av Vista. Precis som för dig visade det inga fel på minnena och faktum är att sedan just den betaversionen har jag aldrig haft det problemet igen, vilket innebär att det absolut inte behöver vara något hårdvarufel även om det låter som det.

Alltid vid misstänkta hårdvaruproblem är det bra att uppgradera BIOS, se nedladdning på http://support.fujitsu-siemens.com/Downloa...22-4C744A143B6E

OBS! Kontrollera att filen matchar den hårdvara du har, dvs att modellen stämmer!

Tack för tipset! Har uppdaterat BIOS, återstår att se om det funkar. :0)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...