Gå till innehåll

Varför stänger min Vistadator av sig så långsamt?


hakbr

Recommended Posts

Hallå där ute.

Jag är mycket tacksam att Microsoft har ansträngt sig att göra så att Vista startar snabbare än XP och W2K (framförallt W2K, som vi kör på jobbet, är ju otroligt långsamt att starta).

Men... (lite Let´s Dance varning här)  ;D

Varför i hela friden är Vista så fruktansvärt långsamt att stänga av???

Det spelar ingen roll om det är Vista Business Enterprise (jobbdator), Vista Ultimate 64-bit eller Vista Home Premium (hemdatorer) eller om jag använder "normal avstängning (dvs genom "start-stäng av") eller via en egen genväg (använder kommandot "C:WINDOWSsystem32shutdown.exe /s /f /t 000") så är Vista oändligt långsamt att stänga av.

Någon som har några tips på hur man kan snabba upp avstängningen så tar jag tacksamt emot dom?   :D

Ämnet redigerat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla vilka prog eller tjänster etc som körs när du tänkt att stänga av.

Tanken är att det finns en fil som inte "släpper" så att programmet inte stänger av och då orsakar det att windows väntar ett tag på programmet så det kan stänga naturligt innan det bryter ner och själv kan stängas.

Kolla även dina loggar efter fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tanken är god men jag tror inte det är svaret...

Två av datorerna är nyligen ominstallerade och är "rena" vad gäller extra program och tillägg.

Fast själva tanken med att använda en genväg med de parametrar jag angav är ju att Windows på egen hand, utan fördröjning och utan användarinput ska stänga samtliga program/filer den "hårda vägen".

Det kan ju inte vara bara jag som upplever att Visat är segt att stänga av, eller...?

(ffa inte när det är samma symptom på 3 olika datorer, oavsett BitLocker eller ej).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

används på sin egen risk

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetContro l] On the right panel look for the "WaitToKillServiceTimeout" string and change it value to 1000 by right clicking the string and selecting Modify...

Default Value WaitToKillServiceTimeout=20000

Modified value WaitToKillServiceTimeout=5000

Modified value WaitToKillServiceTimeout=1000

hemsida ja hittade på är

http://vistahelp.blogspot.com/2007/01/vist...t-shutdown.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tänkt Samuel_1975.

Att söka på "kill" i registret på mina XP-datorer har jag alltid gjort och satt värdet till 1000 men tanken att

göra det på Vista har märkligt nog aldrig slagit mig...  :-[

Ska genast prova detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...