Gå till innehåll

Tips på bra backup/ghostprogram?


taz

Recommended Posts

Hej

Söker ett program som är lika bra som Norton Ghost 8 , som en kräver Floppy då.

Vill bara ta en Spegling som komprimeras, av C: sedan Stuva undan den i annan Hårddisk som Backup av orginal installation av Operativet, tex.

Ghost 8 var suveränt till detta. Där man bara Bootade upp med Floppy och i "DOS" läge pekade på sin Ghost fil , så kördes den rakt in i C: och lade om allt, även om C: hade ändrats i storlek m.m.

vad finns för moderna program som gör detta ? utan att bli tillfrågad varje boot om man ska göra en ny "säkerhets backup".

/Tack på förhand.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också precis köpt Acronis True Image 11.

1. Boot from TrueImage CD.

2. Follow the Wizards.

3. Pick a source drive.

4. Pick a destination drive (i.e. another internal or external USB drive.).

5. Select Full Back Up, enter a file name and click OK.

Här finns bra info på svenska:

http://www.supportdata.net/skolor/acronis/acronis2.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DriveImage XML

Ett gratisprogram som jag använder till XP men som även ska funka med Vista. Istället för floppy använder du en start-cd när du ska lägga tillbaka en C-(operativ) backup. Har aldrig misslyckats för mig.

Läs mer här:

http://www.runtime.org/dixml.htm

Om du är fena på "amerikanska" kan du försöka hänga med i den här tutorialen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK..

fint.

Med Acronis True Image 11, kan man lägga Filen på en disk, sen flytta på den till annan disk & det ska gå lika bra att återskapa från den sen. fast den är flyttad dvs. ?.

PS:  vad är det för skillnad på att Clona en disk/ partition  eller av att göra en Backup av den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
OK..

fint.

Med Acronis True Image 11, kan man lägga Filen på en disk, sen flytta på den till annan disk & det ska gå lika bra att återskapa från den sen. fast den är flyttad dvs. ?.

PS:  vad är det för skillnad på att Clona en disk/ partition  eller av att göra en Backup av den ?

Ja du kan flytta filen till annan partition eller disk. (Jag lägger min på usb disken)

Clona kan man använda om man behöver byta ut hela hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha.

Om jag fattat rätt ang. Acronis True Image 11 :

Så vid Cloning så Måste jag ha en helt TOM HD redo (Måste den vara lika stor oxå tro?) ?

Samt vid Backup så kan ja lägga den på samma Hårddisk men annan partition som med gammla  Ghost 8 ?

- Vid backup kan man ta en fullständig backup av c: för att ersätta "orginalet" en vacker dag, eller bara valda    delar av c: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Ang cloning. Nej den behöver inte vara lika stor.

Ang backup: Ja, lägg den var du vill.

Du tar en fullständig backup på C: och kan ersätta originalet en vacker dag

Glöm inte att göra en start CD så du kan starta Acronis

från skiva om du inte kommer in i Windows.

    MVH     Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är lite tips som jag hittade på olika ställen.

Other Thoughts: Here is an good way to use TrueImage: 1. Two hard drives. Your C: and another internal or external. I prefer External (Firewire, ESATA or USB) as it can be stored separately from your PC. 2. Set up a TrueImage "Secure Zone" on your target drive. TrueImage will format a section of that drive for its exclusive use (e.g. 150GB out of a 320GB drive). 3. Learn how to use the TrueImage Task Scheduler to set up a weekly Full Back Up (e.g. Saturday night) and then pick Week Day "Differential" Back Ups (give you and your PC Sunday off!). 4. The TrueImage Secure Zone will keep a running tally of backed up images. When it reaches capacity in the Safe Zone it purges older back ups. If you need to keep an older image for archival purposes it's best to "Mount the Safe Zone" and copy an older Full Back to a DVD drive etc. Mounting a Safe Zone is very similar to mapping a file server virtual drive. A very nice feature. You can pick out files/folders and not have to restore the entire image.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Be sure to create a new image every once in a while with the latest OS and hardware driver updates to make your re-installs go a lot faster. My average re-install times: Clean XP pro - 15min, Clean Vista Basic - 25min, Vista Premium with all my software (MS and Open Office, Adobe Suites, Media sofware, etc.. - 30min!! And these are not fast systems.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...