Gå till innehåll

Aktivering av MAC-adresskontroll för trådlöst nätverk.


Recommended Posts

Hej!

Jag läste in en datortidning hur man kunde aktivera MAC-adresskontroll för det trådlösa nätverket för att yttterligare förbättra säkerheten (jag kör givetvis krypterat också).

Enligt guiden skulle man köra ipconfig /all och kolla efter Physical Adress för att identifiera de MAC-adresser som ska läggas in i routerns tabell. När jag körde kommandot så fick jag emellertid upp inte mindre än 5 st "Physical Adresses", där två av dem hörde till mitt trådbundna resp. trådläsa nätverkskort, dvs de fysiska kort som faktiskt finns i datorn. De tre andra fanns under rubrikerna:

Tunnel adapter Local Area Connection* 6:

Tunnel adapter Local Area Connection* 7:

Tunnel adapter Local Area Connection* 10:

Under den förstnämnda var "Description":

Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Kan någon vänlig själv förklara för mig vad detta är för något? Som jag förstår har det med IPv6 att göra. Behövs de eller är de mest av ondo? Isåfall, hur tar jag bort dem?

Sen undrar jag om man ska lägga till de fysiska adresser som hör till de olika "Tunnel adapter"-anslutningarna också, förutom de som hör till själva nätverkskorten? Självklart stod det inget om såna här specialfall i den där guiden jag läste, trots att jag misstänker att det inte bara är jag som får upp det när jag kör ipconfig /all.

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det din PC som är AP (AccessPoint) för det trådlösa nätet?

I de flesta fall så är det den centrala routern/modemet som har denna funktion.

Och i så fall görs inställningarna i routern... (väldigt enkelt och smidigt).

Nej min PC är inte AP och de adresser som ska tillåtas ansluta ställs in direkt i routern. Frågan var vilka av de 5 adresserna som jag fick fram genom att exekvera ipconfig /all som ska läggas dit? Jag vet inte vad de som anges under de olika "Tunnel adapter Local Area Connection" är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...