Gå till innehåll

Ikon på skrivbord


NWJ

Recommended Posts

Hej alla,

Jag hade tidigare en genväg på skrivbordet för hämtade filer som hette hämtade filer och hade den tradtionella ikonen för detta. Nu helt plötsligt ser den genvägen ut som en traditionell "mapp" istället för symbolen för Hämtade filer + att mappen nu heter Downloads (inte på skrivbordet men om jag går in och kollar på själva mappen i datorn). Någon som vet vad detta kan bero på? Jag vill ha tillbaka min gamla ikon (har provat "Byt ikon" men det fungerar inte) + att jag vill att mappen återigen ska heta Hämtade filer...

Ngn med samma problem?

mvh NWJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har valt att visa dolda filer så är det lätt att av misstag ta bort filer som borde lämnats kvar.

Du har alltså raderat filen "desktop.ini" i foldern "Hämtade filer", eller som den heter i verkligheten "Downloads".

Du kan återskapa den genom att klistra in följande rader i Anteckningar och "Spara som..." desktop.ini

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21798

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-184

Efter att du sparat filen desktop.ini så gå in i Egenskaper och markera den som "Dold" igen.

Stäng fönstret och starta det igen för att se resultatet.

I bilden ser du att jag raderat desktop.ini på Skrivbordet. / Desktop !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Helt plötsligt är min normala ikon på skrivbordet, men om jag kollar under användare så heter den fortfarande Downloads (alla andra heter på svenska) och ser då ut som en gammal "xp-mapp" som ikon. Skumt att det är olika på skrivbordet och själva mappen.

Provade spara desktop.ini i downloads, men då stod det att den filen redan finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade spara desktop.ini i downloads, men då stod det att den filen redan finns.

Du kan välja att antingen ersätta befintlig fil eller redigera den och jämföra innehållet.

Som du såg på min bild så fick jag original engelskt foldernamn och standard ikon när min desktop.ini ändrades/togs bort. (Det räcker inte med F5 utan fönstret måste stängas för att ändringen skall gälla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Verkar inte få detta att fungera... På skrivbordet är det OK numera, men mappen heter fortfarande Downloads om man går in på min användare, och där är också mappen en gammal standardmapp. Skumt. Klistrade in textraderna och sparade filen som desktop.ini - inget som kan ha blivit fel där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Verkar inte få detta att fungera... På skrivbordet är det OK numera, men mappen heter fortfarande Downloads om man går in på min användare, och där är också mappen en gammal standardmapp. Skumt. Klistrade in textraderna och sparade filen som desktop.ini - inget som kan ha blivit fel där?

Var enda mapp har en desktop.ini som vars innehåll är olika.

Den desktop.ini som nu gäller är den som ligger inne i foldern Desktop.

När du sparar en fil med Anteckningar så är det viktigt att filnamnet inte blir desktop.ini.txt !

Det är lätt att det blir tårta-på-tårta om man i Mappalternativ har standard "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...