Gå till innehåll

Lägger Vista av efter 30 dagar?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Gäst fjamsetramsa

Stämmer det att det inte lägger av efter 30 dagar utan man får varningsmeddelande??

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det då bara en varningsruta man kan klicka bort?eller vad händer?

Vi tar det ordagrant från Microsoft:

Hur ofta aktiveringsuppmaningarna visas beror på hur du väljer att fortsätta.

Om du inte väljer bort den automatiska aktiveringen under installationsprocessen så kommer ett aktiveringsförsök att påbörjas i Windows tre dagar efter att du loggat in för första gången efter installation. Försöket upprepas var fjärde timme tills det lyckas.

Om du valde bort automatisk aktivering under installationsprocessen kommer du en gång om dagen att få meddelande om att aktivering krävs. Meddelandet får du efter genomförd installation, från och med tredje dagen efter att du loggat in för första gången.

Om Windows inte har aktiverats den 28:e dagen efter installationen avslutas försöken till automatisk aktivering (om den funktionen var aktiverad). Du får då ett meddelande om dagen om att aktivering krävs fram tills dess att en dag kvarstår av fristperioden.

Om Windows inte har aktiverats den sista dagen av fristen blir du ombedd att aktivera var fjärde timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

ok..tack igen...vad är det för typ av varning då? ett fönster man klickar bort eller datorn behöver startas om eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej

Jag köpte en HP laptop med förinstallert Vista.

Men eftersom man den Vista versionen innehållen en massa bös som man inte vill ha så installerdade jag om en "ren" Vista på datorn. Jag använde en Vista skiva som jag fick låna av en polare. Vet inte riktigt vad det var för skiva. Detta skapade problem för den ville inte acceptera min licensnyckel jag fick med till mitt förinstallerade Vista. Efter 30 dagar och en massa påminnelser så kunde jag tillslut inte längre logga in på datorn utan att skriva in en giltig licensnyckel. Datorn blev oanvändbar.

Jag laddade då ner en Vista version på nätet (via en annan dator) Installerade om allt. Knappade in min egen licensnyckel och då funkade det bra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag köpte en HP laptop med förinstallert Vista.

Men eftersom man den Vista versionen innehållen en massa bös som man inte vill ha så installerdade jag om en "ren" Vista på datorn. Jag använde en Vista skiva som jag fick låna av en polare. Vet inte riktigt vad det var för skiva. Detta skapade problem för den ville inte acceptera min licensnyckel jag fick med till mitt förinstallerade Vista. Efter 30 dagar och en massa påminnelser så kunde jag tillslut inte längre logga in på datorn utan att skriva in en giltig licensnyckel. Datorn blev oanvändbar.

Jag laddade då ner en Vista version på nätet (via en annan dator) Installerade om allt. Knappade in min egen licensnyckel och då funkade det bra igen.

Vilken tabbe! Alla HP innehåller i dag en återstållningsdel, och systemet/fabriksinställningarna finns doldt i en sk. GHOST partion(hårddisk). Du kommer åt "återställningsdelen" via start av datorn. Du har en HP, prova då tangent F10. Alt. bläddra igenom manualen för din dator. Den Vistalicens som du har är en OEM licens och är bara för den datorn. Den Vista du har nu är oäkta och du lär snart märka det nu när MS ska skärpa kontrollen av just oäkta licenser av Vista.

Jag råder dig till att läsa manualen och återställa datorn som den var från början.

Fabriksinställningarna innehåller en del man ev. inte vill ha. Men det går plocka bort efter hand.

Syrrans HP innehåller en återställningsdel som man kommer åt via tangent F10 vid start av datorn.

Du har ett tillgång till ett äkta Vista på datorn, använd det i första hand.

Att du får lite grejer du inte vill ha får du tyvärr stå ut med. Det går ju som sagt ta bort.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...