Gå till innehåll

Hur stänger jag av Windows Vistas säkerhetskopiering?


avozetta

Recommended Posts

Hej!

Har Vista Basic och blev grymt besviken på den inbyggda säkerhetskopieringsfunktionen så jag vill stänga av den schemalaggda aktiviteten jag skapat då den varnar om detta hela tiden.

Men jag har inte kommit på hur  ???

Som administratör går jag via kontrollpanelen in på "Säkerhetskopiering och Återställning". Där ser jag under rubriken "Säkerhetskopiera filer" den aktivitet jag skapat och där finns också en länk "Ändra inställningar" men den leder till ett nytt fönster där jag endast kan starta eller återställa, ej ta bort något.

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då... :-

Vista Basic har tydligen skurits ner det mesta till ett minimum.

Därmed kan jag inte guida dig längre. Antingen så blir det till att läsa (?) hjälpen

eller om någon annan har Basic versionen och som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj då... :-

Vista Basic har tydligen skurits ner det mesta till ett minimum.

Därmed kan jag inte guida dig längre. Antingen så blir det till att läsa (?) hjälpen

eller om någon annan har Basic versionen och som vet.

Jag har Vista Premium och jag kan inte heller hitta denna funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vista Premium och jag kan inte heller hitta denna funktion.

Jag har Vista Premium (Engelsk) i PC-emulering och där finns alternativet så fort jag skapat ett schemalagt jobb

via valet "Back up files" eller "Säkerhetskopiera filer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till Avozetta

hej läste ditt problem med med att inte kunna stänga av Vista säkerthets Kopiering så därför har jag installarat min Windows Vista basic som leverades med min ny köpta dator. på D. 

Den går att stänga från

Klicka dig in på den här datorn sen klickar du på fliken System egenskaper sen i högra spalten så kommer det finnas olika genvägar du ska klicka på Systemskydd i den spalten  sen kommer du få upp en ruta där du kommer se Vilka partitioner System och säkerhetskopiering bevakar bocka ur det och tyck på okej sen ska det vara Borta..

MVH: fujifilm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till Avozetta

hej läste ditt problem med med att inte kunna stänga av Vista säkerthets Kopiering så därför har jag installarat min Windows Vista basic som leverades med min ny köpta dator. på D. 

Den går att stänga från

Klicka dig in på den här datorn sen klickar du på fliken System egenskaper sen i högra spalten så kommer det finnas olika genvägar du ska klicka på Systemskydd i den spalten  sen kommer du få upp en ruta där du kommer se Vilka partitioner System och säkerhetskopiering bevakar bocka ur det och tyck på okej sen ska det vara Borta..

MVH: fujifilm

Men försvinner inte även de som jag har skapat manuellt och vill ha kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är för version av Vista Premium som Waxinator har men min Vista Premium ser ut så här:

Det är nog samma bortsett från att min är engelsk version och du kör klassiskt tema.

Om du klickar på "Säkerhetskopiera filer" så får du väl upp schemaläggningen !?

Innan du gjort detta så har du ingen automatisk filkopiering aktiverad att stänga av.

Nästa gång du kommer till detta fönster så kan du se Textraden Ändra inställningar under "Säkerhetskopiera filer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till Avozetta

hej läste ditt problem med med att inte kunna stänga av Vista säkerthets Kopiering så därför har jag installarat min Windows Vista basic som leverades med min ny köpta dator. på D. 

Den går att stänga från

Klicka dig in på den här datorn sen klickar du på fliken System egenskaper sen i högra spalten så kommer det finnas olika genvägar du ska klicka på Systemskydd i den spalten  sen kommer du få upp en ruta där du kommer se Vilka partitioner System och säkerhetskopiering bevakar bocka ur det och tyck på okej sen ska det vara Borta..

MVH: fujifilm

Om jag följt din vägleding rätt så hamnar jag under "Systemegenskaper" och fliken "Systemskydd" och där hanteras endast Systemåterställning men den vill jag ju inte ta bort. Det är ju säkerhetskopieringen jag vill stoppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara gå in i schemaläggaren?

Antagligen så är väl Vista Home Basic nedbantad här också... :-

Men varför inte prova...

Start - Alla program - Accessories (Tillbehör) - System Tools (System verktyg) - Schemaläggaren.

eller

Start  - Påbörja sökning> "taskschd.msc"

Klicka på linjalen "Aktiva processer" och dubbelklicka på raden "AutomaticBackup".

Ny sida kommer där man upptill kan högerklicka raderna/jobben och välja åtgärd (Ta bort, Inaktivera...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte bara gå in i schemaläggaren?

Antagligen så är väl Vista Home Basic nedbantad här också... :-

Men varför inte prova...

Start - Alla program - Accessories (Tillbehör) - System Tools (System verktyg) - Schemaläggaren.

eller

Start  - Påbörja sökning> "taskschd.msc"

Klicka på linjalen "Aktiva processer" och dubbelklicka på raden "AutomaticBackup".

Ny sida kommer där man upptill kan högerklicka raderna/jobben och välja åtgärd (Ta bort, Inaktivera...)

Ja nu börjar vi nog närma oss. I mitt fall finns två rader varav den övre, AutomaticBackup, är den som troligen berör säkerhetskopieringen då den har en tidstämpel som stämmer överens med det test jag nyligen gjorde för att just identifiera rätt aktivitet. Den andra kanske är systemåterställningspunkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst  ;D. Schemaläggaren verkar ju vara ett bra ställe att leta på även för framtida bekymmer. Tack för all hjälp!

Är ni fler som tycker att Vistas egna säkerhetskopiering är kass (kass i form av valfrihet) så kan jag rekommendera Cobian, http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm, i stället då det är den jag numera använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...