Gå till innehåll

[LÖST] Drivrutin till CPU?


Recommended Posts

Den viktigaste 'drivrutinen' till processorn är ju den i BIOS...

De som installeras i Windows är mer för att ta del av speciella funktioner via moderkortet, som styrning av

klockning med mera. Bild exempel från Vista. (Win XP visar endast CPU Typ i System informationen.)

Om du skaffar en AMD så skall du ladda ner dess de drivrutiner som optimerar hanteringen i Wiindows.

Där finns olika beroende på processortyp.

Intels drivrutin tillägg är jag inte bekant med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Vad är skillnaden på drivrutin och anpassning?

Drivrutinen ligger ju mellan hårdvaran och operativsystemet och krävs för att dessa skall förstå varandra. Är det fel drivrutin så fungerar inte styrningen av hårdvaran.

'Anpassning' är mitt eget ordval... med det menar jag att den inte krävs för att operativsystemet

skall fungera. Den är mera en specifikation om processorns egenskaper så andra program/spel

kan anpassa sig till den (t.ex fler processorkärnor). Om du till exempel byter processor så kommer

Windows ändå att fungera trots att 'drivrutinen'/anpassningen ligger kvar för den gamla processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då är jag med på vad du menar. Men ibland kan väl en drivrutin få kommunikationen fungera bättre mellan hårdvara och os och därav får man mer ut av hårdvaran? Kanske inte fungerar så på en processor? Men ex. ett grafikkort får man ju mkt mer ut av från en färsk drivrutin än ms egna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då är jag med på vad du menar. Men ibland kan väl en drivrutin få kommunikationen fungera bättre mellan hårdvara och os och därav får man mer ut av hårdvaran? Kanske inte fungerar så på en processor? Men ex. ett grafikkort får man ju mkt mer ut av från en färsk drivrutin än ms egna?

Helt riktigt.  Du kan ju ha samma grafikkort till både Windows (x86 & x64), Linux med flera.

Anledningen till detta är just drivrutinen som ligger som en översättare mellan själva kortet

och alla de olika operativsystemen(språken). Om inte drivrutinen översätter alla kortets möjligheter

så tappar operativsystemet möjligheten att utnyttja dessa finesser.

Processorn hanteras/stödjs ju redan via BIOS inbygda 'drivrutin' på moderkortet

så Windows hänger bara med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...