Gå till innehåll

Vista PC Backup återställning


joksi

Recommended Posts

Tjena allesamman

Har ett litet problem, eller snarare än undran om hur jag åstadkommer en viss grej.

I Vistas PC Backup kan man ju inte specificera att backupen skall lagras på nätverket,enbart andra partitioner/hårddiskar och usb diskar går bra.

Dock fick jag ett bra tips i en gammal tråd jag startade, hur man via ett kommando i scheduled tasks kan gå runt denna begränsning och lagr backupen automatiskt på en nätverksdisk.

Dock kommer ju problemet att uppdagas, den dag då man skall återställa en dator via Windows RE och ha åtkomst till backupen på nätverksdisken, detta iom att samma begränsning finns där att den bara söker efter backuper på hårddiskar och usb, ej nätverksdiskar. Hade ju varit lysande om man iaf kunde fylla i nätverksökvägen till disken vart backupn finns i Windows RE (som ligger på Vista skivan när mn bootar och väljer repair istället för install).

Någon som hr någon fiffig lösning på det här problemet?

Har ju ytterst dålig nytta av mina PC backuper som nu ligger på en NAS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är inte frågan, frågan är hur jag läser återställning av backupr som jag redan klockrent automatiskt lagrar på nätverket. Vistas RE klarar ju uppenbrlign inte återställning från nätet, och köpa USB disk pga en sådn dålig miss/bugg gör jag ju knappast när jag har en motsvarande hårddisk fast i nätverket på 500gig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är inte frågan, frågan är hur jag läser återställning av backupr som jag redan klockrent automatiskt lagrar på nätverket. Vistas RE klarar ju uppenbrlign inte återställning från nätet, och köpa USB disk pga en sådn dålig miss/bugg gör jag ju knappast när jag har en motsvarande hårddisk fast i nätverket på 500gig

"Någon som hr någon fiffig lösning på det här problemet?"

Jag förstod frågan och jag svarade angående 'fiffig lösning'.

Hur i hela friden hade du tänkt dig att detta minimala restoreprogram skulle kunna ha fullt nätverksstöd ???

med drivrutiner till marknadens samtliga nätverkskort ? Inget annat operativsystem klarar av att

återställa en systemdisk från annat än lokalt anslutna enheter.

Din egen lösning med nätverksansluten disk är alltså inte speciellt fiffig när det gäller att återställa

en komplett systemdisk. Hade du varit fiffig så hade du skaffat en nätverksdisk med möjlighet till

att även anslutas via USB-kabel.

Vistas Filkopierings hantering kan du där emot hämta tillbaka från en nätverks resurs efter att du har

Vista operativsystem igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är inte frågan, frågan är hur jag läser återställning av backupr som jag redan klockrent automatiskt lagrar på nätverket. Vistas RE klarar ju uppenbrlign inte återställning från nätet, och köpa USB disk pga en sådn dålig miss/bugg gör jag ju knappast när jag har en motsvarande hårddisk fast i nätverket på 500gig

"Någon som hr någon fiffig lösning på det här problemet?"

Jag förstod frågan och jag svarade angående 'fiffig lösning'.

Hur i hela friden hade du tänkt dig att detta minimala restoreprogram skulle kunna ha fullt nätverksstöd ???

med drivrutiner till marknadens samtliga nätverkskort ? Inget annat operativsystem klarar av att

återställa en systemdisk från annat än lokalt anslutna enheter.

Din egen lösning med nätverksansluten disk är alltså inte speciellt fiffig när det gäller att återställa

en komplett systemdisk. Hade du varit fiffig så hade du skaffat en nätverksdisk med möjlighet till

att även anslutas via USB-kabel.

Vistas Filkopierings hantering kan du där emot hämta tillbaka från en nätverks resurs efter att du har

Vista operativsystem igång.

Hur i hela friden jag trodde de? Jo, just för att WinPE 2.0 (som Win RE bygger på för övrigt) just har nätversstöd, och det är inga problem att boota upp en dator med WinPE och använda nätverksshare, reparera datorn, rulla ut en image osv.

Då är det ju, med tanke på det, mycket dåligt att det här lilla återställningsprogrmmet i WinRE INTE har tillgång till det underliggande nätverksstödet, alltså WinPE. Eller vad säger du?

Det måste antagligen finnas någon typ av kommandohntering som nytthar WinPE för att återställa från en nätverksshare, frågan är bara vilket/hur, på samma sätt som det finns kommando att spara en full PC backup till en nätverksdisk trots att Vistas GUI inte erbjuder denna funktion.

Så fiffig lösning är det nog får ja säga... inte vill jag springa omrking och koppla in/ur en USB disk 2008 när allt annat går över nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...