Gå till innehåll

Problem med chipsetdrivrutiner


Recommended Posts

Har problem med en dator som jag skulle lägga in xp på åt en kompis.

Han har blivit av med skivan till moderkortet så jag får gå in på tillverkarens hemsida för o hitta chipset-, nätverksdrivisar. Jag var noga med att kolla så att modelbeteckningen stämde överrens så jag fick hem rätt.

Problemet är bara att när jag "installerat" chipset drivers så försvinner det inga sk gula uttropstecken i enhetshanteraren. Så vad kan jag ha gjort för fel?

Har hänt likadant på en annan dator! =(

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl vilka enheter som fortfarande har gula utropstecken bredvid? Har du installerat samtliga enheter med rätt drivrutiner? Det kan vara ljudkort, nätverkskort, andra kort, USB-enheter m.m.

Kolla vilka de är och ladda ner rätt drivrutiner till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara så att de gula enheterna inte skall vara där. Välj att avinstallera dem via högerklick.

Om de skall finnas så kommer de att dyka upp igen eller ersättas av de riktiga enheterna efter omstart .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt ner alldeles för mycket av min tid att försöka fixa den där datorn.

Det gäller "pci-indevice" enheten, det kvittar hur jag försöker, men den står kvar som ett gult uttropstecken i enhetshanteraren.

Ringde till supporten o frågade om jag hade fått fel drivrutin eller något men det var den som skulle funka.

Provade att avinstallera just den enheten o starta om men den dyker upp igen.

Ser inga direkta alternativ till att få det funka...

Jaja, det är ju inte hela världen men ändå så frustrerande att inte kunna ordna det! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Please enter the device´s serialnumber:

Fujitsu Siemens kräver serienummer för att visa tillgängliga drivrutiner... :-

Vad du mer kan göra är att klicka upp den gulmarkerade enheten och under fliken "Resurser"

anteckna de I/O-Intervall och IRQ som eventuellt visas.

Sedan kan kanske någon annan här i forumet med liknande dator hjälpa till genom att öppna

Enhetshanteraren och välja "Visa - Resurser efter typ". I listan som kommer upp kan man se

vilka enheter som har detta I/O-intervall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag knappade först in serienumret där för att hitta passande drivrutiner men där fanns endast till grafik, nätverk och audio. Det var därefter jag ringde support för att se hur jag skulle få till chipset också och då bad dem mig söka efter "d1627" för att få fram dem drivrutinerna till moderkortet.

Ska prova det du nämnde också!

Tackar för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...