Gå till innehåll

Processorn går bärsärk


sethakan

Recommended Posts

Ibland (alldeles för ofta) börjar min processor att jobba som eld. Upp i 100% å ner å upp hela tiden å då e de bara å starta om så e de borta.

Detta händer precis nu och jag ser i aktivitetshanteraren att en svchost.exe med beskrivning "Tid i procent som processorn är ledig" jobbar frenetiskt. Vad är det som händer egentligen?

Jag har en HP pavilion dv9550eo core duo 2Ghz 4Gbram laptop

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta händer precis nu och jag ser i aktivitetshanteraren att en svchost.exe med beskrivning "Tid i procent som processorn är ledig" jobbar frenetiskt. Vad är det som händer egentligen?

En process med beskrivningen "Tid i procent som processorn är ledig" borde vara "Systemets vänteprocess".

Denna process visar hur mycket oanvänd processorkraft i procent, som inte används av någon annan.

Processerna "svchost" brukar finnas i tiotal och har beskrivningen "Värdprocess för Windows-tjänster".

Dessa är ofta nätverks relaterade.

Nästa gång detta händer, så sortera Aktivitetshanterarens flik Prestanda genom att klicka på rubriktexten CPU.

På så vis sorteras raderna efter processorutnyttjande (Se bild).

Efter att du noterat vad du kan, så behöver du troligen inte starta om datorn. Bara markera raden som tar

orimligt med processorkraft och klicka "Avsluta process".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sorterade redan då som du sade och skrev av exakt och det är inte systemets vänteprocess.

När jag avslutade den kom en varningsskylt att något hade avslutats och att datorn skulle starta om och så gjorde den det utan att jag hann skriva ner vad det var.

Jag skall nu sätta mig och avsluta alla svchost och se om den kommer igen, om inte så får jag vänta tills det händer igen.

Tack så långt, jag återkommer när jag vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro på fan hände det inte igen redan nu :o

Jag läste fel å ni har ju rätt såklart med vänteprosessen men det var en svchost.exe och när jag avslutade den kom omstart meddelandet som ni ser på bilden.

Högst upp på bilden ser ni det som finns bredvid klockan annars. Näst längst till vänster är en telefonsymbol med en bock över, den dök upp även igår när datan ballade ur, det verkar vara problemet men vet ej vad den hör till.

Hmm shit kan inte lägga in bilden!?!?

Jag förklarar: Felmeddelandet som kommer när jag stoppar prosessen säger: Windows måste startas om eftersom tjänsten plug and play avslutades oväntat.

Prosessorn lugnar ner sig och efter ca 30sek stängs datan av.

Symbolen som dyker upp nere bredvid klockan är en svart mobil med en grön okbock över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högst upp på bilden ser ni det som finns bredvid klockan annars. Näst längst till vänster är en telefonsymbol med en bock över, den dök upp även igår när datan ballade ur, det verkar vara problemet men vet ej vad den hör till.

Symbolen som dyker upp nere bredvid klockan är en svart mobil med en grön okbock över.

Verkar som du har fått ohyra i burken! Jag gissar på en så kallad "Dialer".... ett program som försöker omdirigera din uppkoppling till ett betalnummer.... vanligt förekommande på telefonmodemtiden!

Mitt förslag är att du scannar med nåt antispyware, typ SuperAntiSpyware, till att börja med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ikonen har jag inte sett tidigare...

Om du håller musen över den eller högerklickar den så ser du vad det är.

EDIT:  Jag ser att du även har den blå ikonen för blåtand.

          Kan det vara så att du har en mobil som kopplat in sig, eller att någon lyckats ansluta med

          sin mobil till din dator ?

          På min Acer Ferrari har jag en knapp för Av/På av Blåtand och för WiFi.

          Om du har en sådan kan du stänga av Blåtand först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet heter "Phone Monitor" och startar när jag kopplar upp min mobil med datorn, den kommer med sony ericssons "Pc Suite".

Jag har nu avinstallerat den och hämtat hem en ny version så får vi se hur det går.

Tack skall ni ha för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mumfie

Låter som det kan vara något med säker borttagning av maskinvara och usb, dvs avsluta innan du drar ur kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...