Gå till innehåll

Dubbla skärmar, hur ställer jag in min gamla 21" CRT för bästa kvalitet?


Recommended Posts

Kopplade in en gammal 21" samsung, vill ha dubbla skärmar.

Hur ska man ställa in bilden för bästa kvalitet?

Finns massor av olika inställningar, moire, konvergens etc

färginställningar för RGB, man kan välja 9300K <> 5000K för röd grön och blå

Vet inte om skärmen är kass/felinställd eller om jag bara vant mig vid plattskärm, för det är extremt suddig bild, tips på inställningar som kan hjälpa?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En CRT (bildrör) är i sin konstruktion inte lika exakt som en TFT/LCD,

men på nomalt tittaravstånd bör skillnaden vara minimal.

Vad man normalt ställer in i PC'n är rätt upplösning (1280x1024) och frekvens (72-85Hz).

Sedan om bilden inte är centrerad eller passar in mot sidorna så kan detta justeras manuellt i skärmen.

Konvergensfel innebär att de tre grundgärgerna (röd grön blå) inte strålar samman i samma punkt

och man ser då färgade spök konturer.

Moire är vandringar i bilden som man kan se på TV när någon har manchesterbyxor eller smårandig skjorta.

Har du en 'extremt' suddig bild så är det antingen Konvergensfel och det ser du på att vita linjer färgas,

eller en inställning som heter Focus.

Focus är en intern justering av högspänningen (med liten skruvmejsel) innanför skärmens hölje.

En gammal sliten CRT blommar ut eller får suddigare bild om ljusstyrkan ökas för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, har fått någorlunda vettig bild nu, fast focus fanns som en inställning i menyn, behövde inte öppna skärmen.

Duger tills jag skaffat en till TFT.

Är du säker på det?

För som Wax säger så behövs en liten skruvmejsel till focus.. och det lilla hålet hittar du

alltid baksidan skärm, vid dom nedre regionerna.

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är för okunnig om skärmar för att svara på det, men så här ser focusrutan ut.

t_oRHgdxceV.gif

Minns riktigt gamla skärmar brukar ha en sådan skruv.

Vet inte ens om den lever speciellt länge till, den har börjat "skrika" när man är i textläge.(bios, linux console etc)  ???

Är du säker på det?

För som Wax säger så behövs en liten skruvmejsel till focus.. och det lilla hålet hittar du

alltid baksidan skärm, vid dom nedre regionerna.

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaaa.. du har en "focus" på OSD'en.. men, du skall ÄNDÅ kolla bak om du hittar ett hål,

för där har du den "riktiga" focusen... och den är känslig.. vrid några tiondelar.

För vidare info.. när skärmarna börjar närma sej slutet, så kan du inte få skarp/focus över hela rutan,

utan får välja att skarpa kanter eller i mitten på rutan - eller kompensera och dela på det.

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...