Gå till innehåll

Kan inte få igång min trådlösa nätverksadapter


Recommended Posts

Hade det varit okänd eller fel drivrutin så hade du fått ett gult frågetecken. Men nu har du fått en varning !

Kan du inte klicka upp den och se vad varningen står för ?

Har du laddat senaste Vista 32/64 från http://aps2.toshiba-tro.de/wlan/?page=downloads ?

http://support.toshiba-tro.de/tools/update...ista-760700.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har installerat dom senaste drivrutinerna till min nätverks adapter men det funkar ändå inte..se bild

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Typiskt Atheros.

Högerklicka på den - välj; ta bort.

Hö-klicka på dator högst upp; välj "sök efter maskinvaruförindring"

Så brukar den hitta den rätt..

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag gör som mario sa så får jag blåskärm:S

men när jag av installerar den ska jag välja och ta bort drivrutinen med?

ja, dom senaste drivrutinerna är installerade...

de står:

Denna enhet orsakar resurskonflikt. (kod 12)

Om du vill använda denna enhet måste du inaktivera en av de andra enheterna på systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag gör som mario sa så får jag blåskärm:S

men när jag av installerar den ska jag välja och ta bort drivrutinen med?

ja, dom senaste drivrutinerna är installerade...

de står:

Denna enhet orsakar resurskonflikt. (kod 12)

Om du vill använda denna enhet måste du inaktivera en av de andra enheterna på systemet.

Du behöver inte avinstallara äldre drivrutin.

Klicka upp enheten och öppna fliken Resurser.

Här ser du vad den vill ha och vad som är upptaget av någon annan enhet.

Eventuellt får du möjlighet att avmarkera rutan för "Automatiska inställningar" och sedan välja en egen

inställning som inte konfliktar.

I normala fallet så har någon annan enhet i Enhetshanteraren lagt beslag på kortets resurser (adresser/IRQ).

Vill du undersöka vilket detta kort är så går du tillbaka till Enhetshanteraren och väljer i menyn att:

Visa - Resurser efter typ.  Här ser du sorterat efter adresser med mera vilken enhet som har resursen

som ditt trådlösa vill ha.

Detta kan hända om du installerar fel drivrutin till ditt kort och den hamnar då under en annan kategori i Enhetshanteraren (och fungerar säkert inte där heller).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag gör som mario sa så får jag blåskärm:S

men när jag av installerar den ska jag välja och ta bort drivrutinen med?

ja, dom senaste drivrutinerna är installerade...

de står:

Denna enhet orsakar resurskonflikt. (kod 12)

Om du vill använda denna enhet måste du inaktivera en av de andra enheterna på systemet.

Oj, det var längesen jag såg "konflikt", IRQ-skiten m.m löste dom redan under XP-tiden, och du kör Vista

som hanterar detta ännu bättre.

Prova för skojs skull och disabla ditt NIC, sedan låter du den leta upp WIFI igen..

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I normala fallet så har någon annan enhet i Enhetshanteraren lagt beslag på kortets resurser (adresser/IRQ).

Vill du undersöka vilket detta kort är så går du tillbaka till Enhetshanteraren och väljer i menyn att:

Visa - Resurser efter typ.  Här ser du sorterat efter adresser med mera vilken enhet som har resursen

som ditt trådlösa vill ha.

En fråga?

Har du någonsin lyckats styra om IRQ/DMA/adressering i Vistan?

Jag vill säga som som så här.. Det inte Vistan kan ta hand om själv, kan inte användaren göra bättre.

Om ens den tillåter dej.

Däremot under win98/NT -eran så var detta vardagsmat. När XP'n kom - så blev den biten history!

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag har aldrig gjort det förut.

när ja klickar upp enheten och väljer resurser så kommer det samma meddelande och jag har inga andra alternativ det står bara så här:

det går inte och hitta tillräckligt med mycket lediga resurser för den här enheten.

om du vill använda den här enheten måste du inaktivera någon annan enhet på systemet.

förstår inte riktigt vad den menar med att inaktivera annan enhet:S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, jag har aldrig gjort det förut.

när ja klickar upp enheten och väljer resurser så kommer det samma meddelande och jag har inga andra alternativ det står bara så här:

det går inte och hitta tillräckligt med mycket lediga resurser för den här enheten.

om du vill använda den här enheten måste du inaktivera någon annan enhet på systemet.

förstår inte riktigt vad den menar med att inaktivera annan enhet:S

Jag tror dej.. Wax säger att du skall styra om IRQ/DMA'er osv.. jag hävda att du inte kunde.

Vad du har för fel, vet jag tyvärr inte, då jag aldrig sett den konflikten förr.

Och då skall du veta att jag bråkar med 2-3 kraschade burkar av olika fabrikat varje dag.

Men det skulle vara kul å veta vad det är för burk du har?!

Jag har fått specialdrivrutiner för Atheros-kort, från teknikerna på Toshiba och Acer, som ligger på jobbet.

Jag hade iaf. börjat med att lägga in nya drivers.. dina verkar lura systemet.. typ?!

Om du har Configfree som styr kortet - släng ut dom! Dom är kass! Använd OS'et egna värdprogram.

Sedan kan ditt kort vara kass.

Du kan också prova och lägga om hela burken.

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, de roliga är att datorn är helt ny och nätverksadaptern kan inte vara kass... men ja har dom senaste drivrutinerna.

Jag har en Fujitus Siemens dator (bärbar).

Jag kan ansluta till internet med kabel men inte utan, vilket jag gärna vill ha.

Kortet heter Atheros AR5007EG Wireless Netwoek Adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, de roliga är att datorn är helt ny och nätverksadaptern kan inte vara kass... men ja har dom senaste drivrutinerna.

Jag har en Fujitus Siemens dator (bärbar).

Jag kan ansluta till internet med kabel men inte utan, vilket jag gärna vill ha.

Kortet heter Atheros AR5007EG Wireless Netwoek Adapter.

Jaha?

Nu tar vi det från början:

Du har en NY dator, med förinstallat Vista, du skrev in ditt namn och gjorde slutinstallationen.

När du kom in i Vistan (?) så fick/hade du konflikt på ditt Atheros-kort?!

Nu finns det en hel del buggrapporter med patchar gällande ditt Atheros AR5007EG

men jag vill inte skicka in dej i djungeln än..

Beträffande "nya prylar" så är inte dom hela per automatik.

Jag har en hel del DOA -> "dead on arrival" - men den debatten kanske inte är aktuell än.

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, helt ny dator och gjort följande steg helt korrekt. men sedan när jag startade windows och skulle ansluta datorn till trådlöst nätverk så kunde den inte hitta, sen kollade jag i enhetshanteraren och då var den markerad med ett varnings tecken sen installerade jag de senaste drivrutinerna men problemet kvarstod, vet inte riktigt vad jag ska göra. jag gjorde en nyinstallation men samma problem återigen. så va tycker du jag borde göra?

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, helt ny dator och gjort följande steg helt korrekt. men sedan när jag startade windows och skulle ansluta datorn till trådlöst nätverk så kunde den inte hitta, sen kollade jag i enhetshanteraren och då var den markerad med ett varnings tecken sen installerade jag de senaste drivrutinerna men problemet kvarstod, vet inte riktigt vad jag ska göra. jag gjorde en nyinstallation men samma problem återigen. så va tycker du jag borde göra?

MVH

Vänta här nu..

Stimotol & Ada är samma person.. Antar jag?!

En flång ny laptop från Siemens/Fujitsu som bråkar.. är jag förvånad  ;) Svar nej.

Du har nu två val.. du ringer deras support.. så har dom lösningen, eller be dom byta ut skiten fort som fan.

Eller så ber Waxinator hjälpa dej och dirigera adresseringar/IRQ i enhetshanteran  ;)

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det är samma person. det är min kompis account så jag brukar vara inne på båda så råkar ja skriva från båda, ursäkta mig.

Jag ringer förs deras support och ser vad dom har och säga, återkommer om det är något.

Tack Mario och Waxinator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det är samma person. det är min kompis account så jag brukar vara inne på båda så råkar ja skriva från båda, ursäkta mig.

Jag ringer förs deras support och ser vad dom har och säga, återkommer om det är något.

Tack Mario och Waxinator

Gör du så... sätt deras support på prov. Personligen avskyr jag allt vad sammarbete med Siemens heter.

Men lämna gärna rapport..

/ mario

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara lämna rapport angående datorn.

Jo jag ringde till siemens och de visade sig att datorn har varit använd, det sitter fel nätverks adapter i datorn, det ska sitta ett kort som heter något lighton men som sagt sitter det ett atheros. Många saker tyder på att datorn är begagnad, som tex. jag hittade en skiva i cd-läsaren, fel nätverks kort, siemens märket var skrapt på datorn... så jag har ringt dustin där jag köpte datorn ifrån och krävde en ny eller så skulle jag stämma dom..

tack ännu en gång grabbar

mvh ado

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...