Gå till innehåll

Se temperaturen på nordbryggan


Recommended Posts

I ett program som Everest ser man ju tempen på ett flertal komponenter i datorn. Är det nordbryggan som avses på sensorn namngiven "moderkort" i t.e.x. Everest? Någon som kan bekräfta detta?

Har ett MSI 875P Neo-FIS2R som nordbryggefläkten skar ihop på. Plockade bort fläkten och den tempen är oförändrad, alltså c:a 40 grader, oavsett fläkt eller inte. Så jag blev lite osäker att det är den sensorn som visas... För säkerhets skull undrar jag alltså om någon vet  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att det är inte i Nordbryggan som mätproben sitter i utan på själva moderkortet.

Mitt nuvarande moderkort anger i BIOS "MB Temperatur (46)" och "CPU Temperatur (35)".

Everest uppger just dessa två probar med samma temperatur som angavs i BIOS.

Mitt moderkort har heatpipes mellan bryggorna och kyls med gemensam liten fläkt.

nTune monitorn säger att nForce ligger på 81 grader och GPU'erna på 51 grader.

Mitt föregående moderkort (ABIT Fatality AN8SLI) har en mängd fläktstyrningar, bland annat NB-fläkten.

Alla fläkthastigheter ställdes med temperatur referenser till "Sys, CPU och Power".

Så Ghostdog om du öppnar lådan och sätter ett fuktat finger på den numera fläktlösa Nordbryggan

så tror jag att du märker att den är hetare än 40 grader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Aj f_ _ _ _n!!!  ;D

Det stämmer Waxinator. Inga 40 grader där inte! Kände på den passiva kylflänsen och det går nog att steka ägg på den utan problem. Upplever systemet en aning instabilt efter fläkt demonteringen. Nu har jag beställt en sån här:

http://www.nexustek.nl/nhp2200_heat_pipe_n...idge_cooler.htm

Vad tror vi om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...