Gå till innehåll

[LÖST] Bluescreen vid installation av drivrutiner för grafikkort


Recommended Posts

När jag ska installera drivrutiner till mitt grafikkort HD 3870 från medföljande skiva från ett uppgraderingskit (http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPA59). Så kommer jag bara in till välkomstmenyn i xp sedan får jag bluescreen med meddelande att drivrutinen har fastnat i en oändlig loop och att det är ti2dvag det rör sig om. Jag har även testat att installera de nyaste drivrutinerna från ati:s hemsida samt omegas drivrutiner med samma resultat.

Vad är detta och hur ska jag göra? Jag börjar bli trött i ögonen av den suddiga upplösningen nu som är.  :(

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är detta och hur ska jag göra? Jag börjar bli trött i ögonen av den suddiga upplösningen nu som är.  :(

Den 'suddiga' upplösningen rättar du till genom att installera rätt bildskärm-drivrutin (inte grafikkort...)

Det är den som bestämmer möjliga skärmupplösningar.

När det gäller ditt nya fina grafikkort så ser du att du måste ha extra strömmatning på kortet !

(Båda kontakterna måste anslutas om du trimmar kortet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min skärm ska man väl inte behöva ladda ner drivrutiner till? Till skärmen följde bara en cd med manual på. Jag försöker ju installera dessa: (http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-xp) drivrutiner till mitt grafikkort som nu om man kolla i enhetshanteraren inte har några drivrutiner alls. Efter jag installerat dom får jag bluescreen vid välkomstrutan till xp alternativt stängs min bildskärm av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fick inga drivrutiner med skärmen ju  ??? När jag läser manualen till skärmen står det:

Den nya VESA Plug and Play-funktionen används, vilket eliminerar den invecklade

och tidsödande installationsprocessen.

Använd Plug and Play-systemet så slipper du de vanliga installationsproblemen. Ditt

datorsystem kan enkelt identifiera och automatiskt justera skärmen.

LCD-skärmen använder DDC (Display Data Channel) för att skicka EDID (Extended

Display Identification Data) till datorsystemet, så att datorsystemet kan autojustera

din bildskärm.

Då får jag ge mig ut på jakt o leta på google efter drivisar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev ju att du inte fick den upplösning du ville ha. Windows har alltså bestämt att du har en standard skärm

med de begränsningar som du kan välja bland.

Vad heter bildskärmen ?

Och har du anslutit de strömkablar jag nämnde i föregående inlägg (angående blåskärm) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, lite pinsamt det här, får be om ursäkt  :) men jag hade visst ett snäpp kvar att kunna öka upplösningen till ett icket suddigt läge. Jag har en Mirai 20" LCD. MEN dock kvarstår ju problemet att jag inte kan uppdatera miitt grafikkorts drivrutiner, för när jag tex. scrollar i webläsaren så hackar det och har sig.

Ah såg inte att du redigerat det inlägget angående strömkablarna. Det finns ju två st. strömkablar på kortet och båda är anslutna till ström, men ska försäkerhets skulle kolla så dom sitter i ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp båda kablarna från grafikkortet sitter kopplade med nätaggets strömkablar. för det var så du menade?

Jag ska testa att installera drivrutinerna till grafikkortet igen nu efter upplösningsinställningen om det kan ha med saken att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bra!

Mirai 20" LCD finns både som TV och vanlig skärm. Modellbeteckning står på baksidan av skärmen.

Att skrollningen hackar beror ju på att du än så länge kör med standard VGA drivrutinen.

Har du Svensk XP så laddar du från denna sidan både Display Driver och Catalyst Control Center (Swedish)

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst...xp/radeonxip-xp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bra!

Mirai 20" LCD finns både som TV och vanlig skärm. Modellbeteckning står på baksidan av skärmen.

Att skrollningen hackar beror ju på att du än så länge kör med standard VGA drivrutinen.

Har du Svensk XP så laddar du från denna sidan både Display Driver och Catalyst Control Center (Swedish)

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst...xp/radeonxip-xp

Ok, modellbeteckning: dml520n100

Japp har svenskt xp och har nu laddat ner drivisar enligt länken samt installerat .net. Startar om datorn och får bluescreen igen. Hopplöst..

dsc00242qp7.th.jpg

Skärmen kan även frysas i detta läge vid välkomssidan:

dsc00243kt8.th.jpg

Och inget händer utan jag måste då stänga av datorn.

Kan det ha något med värme att göra att det blir för varmt för grafikkortet eller nått?

Fläkten på grafikkortet snurrar ju men jag vet inte, tycker det här är helskumt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, modellbeteckning: dml520n100

När det gäller din bildskärm så har du rätt. Upplösningen skall stå inställd på 1400 x 1050.

Q: I cannot find a monitor driver on the CD, only manuals. Can I download the driver for my monitor?

A: No. Monitors these days have EDID data inside. This data is the same data as a driver and can be read by the computer. In other words; plug and play. If you cant get the native resolution, then try to download a software package or driver for your graphics card.

Drivrutinen har fastnat i en oändlig loop, och windows måste avslutas" och "filen ati2dvag är orsaken till problemet"

Där finns många länkar om problem med detta du har. Det verkar ha pågått under längre tid utan bra lösning.

Vad de pekar på är naturligtvis drivrutinen till grafikkortet men också ändring av drivrutinval till PCI -enheter.

Eftersom du hade lite problem med att få in de rätta drivrutinerna först, så kanske PCI enheterna fortfarande

inte är de rätta (ATI/AMD).

Gå till Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren.

Längst ner i vänsterkollumnen har du "Systemenheter". Klicka upp plustecknet.

Där under finns enheter med ordet PCI och ATI i raden.

T.ex.  PCI standard PCI-to-PCI bridge

        ATI I/O Communication Processor PCI Bus Controller

Vad heter de och hur många har du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur långt du kommit med problemet..

Mitt tips är iaf att sätta skärmen som Plug and Play monitor...kör alla uppdateringar från win update och använd sedan ati's drivare och inte medföljande från tillverkaren av kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser inte bra ut !

Kan något ha pajjat i samband med att du monterade moderkortet fel !?

Känn försiktigt efter på kylpaketet om det är så varmt.

Vissa kort har ett litet kylfläktpaket medskickat som hakas på kylaren vid processorn.

(i det fall man använder vattenkylning utan processorfläkt). Mitt nVidia kylpaket ligger på 80 grader

så det brukar vara rätt högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpaketet, alltså det som fläkten sitter på cpu:n?

Ja jag tror jag har boxed cpu eller vad man kallar det alltså ett fäste för en metalgrej med fläkt på som man hakar på som du förklarar.

Ska öppna lådan o känna. Men om det är normalt med 80 grader ska det väl inte vara någon fara eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket din processorkylares fläkt blåser runt omkring så kan det räcka med den.

I annat fall brukar det följa en mindre inplastad fläkt som skall tryckas fast över moderkortets egna kylflänsar.

Jag har suttit här och googlat ett antal timmar nu och många har samma problem som du... men ingen har en lösning.

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/31775/?o=140

De skriver att man skall avinstallera alla gamla ATI-drivrutiner innan man installerar de nya...

https://support.ati.com/ics/support/default...questionID=1447

( cat-uninstaller.exe och smartgart-uninstall.exe ) så det är väl bäst att du gör detta.

Dina PCI -enheter ser normalt ut... I ditt läge så hade jag nog varit frustrerad nog att gå hårt fram och

avinstallerat alla PCI enheter under Systemenheter och startat om för att se vad som händer...

Så här struligt ska det inte vara att installera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade "infinite loop ati2drag och kunde inte hitta spec mkt, dock fanns det ett tips att ta bort drivaren i felsäkert läge och sedan starta om.

Innan sen drivaren installeras igen i VGA läge skall man stänga av sin antivirus.

Vanligare problem tycks det vara med ati2dvag så skulle det vara en felskrivning av dig ;) så är här en länk som kanske kan hjälpa http://www.sightsea.com/pghpchd/pages/infinite_loop.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket din processorkylares fläkt blåser runt omkring så kan det räcka med den.

I annat fall brukar det följa en mindre inplastad fläkt som skall tryckas fast över moderkortets egna kylflänsar.

Jag har suttit här och googlat ett antal timmar nu och många har samma problem som du... men ingen har en lösning.

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/31775/?o=140

De skriver att man skall avinstallera alla gamla ATI-drivrutiner innan man installerar de nya...

https://support.ati.com/ics/support/default...questionID=1447

( cat-uninstaller.exe och smartgart-uninstall.exe ) så det är väl bäst att du gör detta.

Dina PCI -enheter ser normalt ut... I ditt läge så hade jag nog varit frustrerad nog att gå hårt fram och

avinstallerat alla PCI enheter under Systemenheter och startat om för att se vad som händer...

Så här struligt ska det inte vara att installera...

Ok, ingen annnan fläkt än den som sitter på cpu:n följde med och visst var den varm nu när jag kände på den fast jag har ju ingen aning om det kan röra sig om 90 grader. det gick ju att hålla på metalldelen som fläkten sitter på och det borde man ju inte kunna göra om det är nära kokpunkt.

Riktigt dåligt av ati/amd att inte fixa fram en drivrutin som håller.. Om det är så många som har problemet..suck..

Ska kolla upp dina länkar och ladda ner verktygen.

Om inget av detta funkar. Ska jag alltså avinstallera allt som är under systemenheter? alla 35? Jag har inte så stor kolla på vad systemenheter innebär  :)

Jag är väldigt tacksam för din hjälp ;) känns som jag är lost med det här problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...