Gå till innehåll

Windows Update fungerar inte, felkod 80246008


tkm

Recommended Posts

Hej, var precis inne för att kolla om det fans några uppdateringar, och det fanns en del (10st) på ca 30 mb.

Börjar tanka ner och det funkar. När den sedan ska till och installera alla filer så säger win till att vissa uppdateringar inte installerades, med felkod 80246008 se bild.

Jag följer allt som man ska göra, ser att tjänsten BITS ej är startad försöker starta den men det går inte, vad gör man för att lura igång allt igen. Säg nu inte att jag ska formatera om vistan igen pga något knas ?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ denna anvisning och se om det löser ditt problem:

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...view&id=632

Tack för dit svar, men jag kunde ej hålla mig  så jag gjorde en ominstallation av hela rasket.

Kommer du ihåg vad/vilken KB_____ som man ska installera för att få vistan att starta snabbare, jag har ju nForce 650 moderkort ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Räcker det inte med att reparera BITS, så kan du köra det här scriptet som registrerar om i princip allting som berörs av Windows update... hoppas att det räcker! Tillverka BAT-filen med hjälp av koden, eller ladda ner den färdiga som jag bifogar! Bara att klicka igång den och godkänna i UAC-popupen!

fixupdate_winsx_vista.bat

@echo on
net stop wuauserv /Y
net stop bits /Y
net stop cryptsvc /Y
ren %systemroot%System32Catroot2 oldcatroot2 
net start cryptsvc
ren %SYSTEMROOT%SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
regsvr32 wuapi.dll /s
regsvr32 wuaueng.dll /s
regsvr32 wucltux.dll /s
regsvr32 wups2.dll /s
regsvr32 wups.dll /s
regsvr32 wuwebv.dll /s
regsvr32 cryptdlg.dll /s
regsvr32 dssenh.dll /s
regsvr32 jscript.dll /s
regsvr32 msxml3.dll /s
regsvr32 qmgrprxy.dll /s
regsvr32 rsaenh.dll /s
regsvr32 softpub.dll /s
regsvr32 wintrust.dll /s
net start bits
net start wuauserv
net start Eventlog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FONKER IKKE! MS-lösningen ger svaret när jag kör filen (Reaparationsverktyg för BITS) "BITS-reparation krävs inte för närvarande." Kör jag (som admin) rekommenderade bat-fil så går inte heller det då felmeddelandet blir "regsvr32 är inte ett intern kommando ....." och samma felsvar får jag för "net" dvs "net är inte osv...".

MS har ett par andra metoder som körs i felsäkert läge som jag skall testa - även om komputtern sedan är nästintill omöjlig att få igång - hänger sig helt med allt låst när jag kommit fram till inloggningsknapparna, men detta är ett gammalt oövervinnerligt problem som kanske kan lösas om uppdateringarna kommer igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FONKER IKKE! MS-lösningen ger svaret när jag kör filen (Reaparationsverktyg för BITS) "BITS-reparation krävs inte för närvarande." Kör jag (som admin) rekommenderade bat-fil så går inte heller det då felmeddelandet blir "regsvr32 är inte ett intern kommando ....." och samma felsvar får jag för "net" dvs "net är inte osv...".

MS har ett par andra metoder som körs i felsäkert läge som jag skall testa - även om komputtern sedan är nästintill omöjlig att få igång - hänger sig helt med allt låst när jag kommit fram till inloggningsknapparna, men detta är ett gammalt oövervinnerligt problem som kanske kan lösas om uppdateringarna kommer igång.

Hmmm... vet inte hur du har styrt till det, men bat-filen är testad och fungerar utmärkt här! Vad gäller bits, så är det säkert inget fel på den då!

Nästa grej att undersöka borde vara, ifall Windows Installer fungerar eller inte...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall försöka kolla upp installer.

Kan följande va en ledtråd: Försöker jag under "Tjänster" att starta BITS så blir svaret "Fel 3: Det går inte att hitta sökvägen." Asså, var finns den aktuella filen & hur pekar man på den så den kan hittas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skall försöka kolla upp installer.

Kan följande va en ledtråd: Försöker jag under "Tjänster" att starta BITS så blir svaret "Fel 3: Det går inte att hitta sökvägen." Asså, var finns den aktuella filen & hur pekar man på den så den kan hittas?

På länken här (scrolla en bit ner) finns det 3 olika manuella metoder att reparera BITS... du kan ju prova dom!

http://support.microsoft.com/kb/940520

Edit:

Bits ligger i en svchost-process... svårt att säga vilken, när den inte är igång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat - och installer fungerar!

Jag har också (utan framgång) testat igenom MS´s 3 föreslagna metoder - & raderat Qmgr*.dat men det går änddå inte att köra uppdateringarna.

Betr din BAT-fil så fick jag den att funka efter att skriva CMD i "Start/Sök"-fältet och (vilket jag inte gjorde tidigare) därefter shift/ctrl/enter. När jag bara körde CMD & enter så funkade det inte.

Sammanfattningsvis så står jag kvar på ruta ett & kan inte köra de 26 uppdateringar som ligger i pipen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat - och installer fungerar!

Jag har också (utan framgång) testat igenom MS´s 3 föreslagna metoder - & raderat Qmgr*.dat men det går änddå inte att köra uppdateringarna.

Betr din BAT-fil så fick jag den att funka efter att skriva CMD i "Start/Sök"-fältet och (vilket jag inte gjorde tidigare) därefter shift/ctrl/enter. När jag bara körde CMD & enter så funkade det inte.

Sammanfattningsvis så står jag kvar på ruta ett & kan inte köra de 26 uppdateringar som ligger i pipen.

Ok... jag glömde säga att man skall köra bat-filen som administratör. Förövrigt undrar jag hur du har kollat Windows Installer? ...har du provat någon msi/msu-installation? Alltså något som använder sig av Windows Installer. Du skulle kunna ladda ner någon av dom uppdateringar som ligger i pipen manuellt, och försöka installera från disk. Funkar det, så har du uteslutit Windows Installer som felorsak. Sök på ett av KB-nummren på nedanstående sida, och ladda ner!

http://www.microsoft.com/downloads/Browse....tCriteria=date#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ned & kört uppdat som kickat igång installer - allt verkar funka.

Nu känns det skönt att man är nybliven pensionär som har lite tid ill övers för dyligt....

Ok... nu börjar jag verkligen få slut på ideér!  :'(

Du kan ju försöka med MS fria support för just update-problem... skulle vara intressant att få reda på hur dom löser en sådan här sak!

https://support.microsoft.com/oas/default.a...amp;x=8&y=8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder Xp fick en felkod för windows update

Höger klicka på ikon Internet Explorer och sedan på egenskar

under flik säkerhet och under varje ikon ställde in säkerheten till standarnivå

och en av mina ikonerna var ej på standarnivå

och det fungerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...