Gå till innehåll

[LÖST] NTFS eller FAT32 till USB-minne?


Belsebub

Recommended Posts

Min mobiltelefon, navigator samt usb-minne är på FAT32. Varför är dom inte på NTFS istället? Är inte det bättre? Blir det strul om man skulle ändra om från FAT32 till NTFS på dessa enheter?

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskformatet NTFS är det senare formatet för diskmedia (inklusive USB-minnestyper).

Detta formatet har fler säkerhets funktioner inbygda och klarar bättre av skadat media än FATxx typerna.

Nackdelen med att ändra formatet från FAT till NTFS är att vissa enheter inte klarar/förstår NTFS formatet.

Jag har precis för ett par minuter sedan konstaterat att detta var problemet med mitt Sony-2GB USB-minne.

Jag har just installerat en ny LCD-TV med USB ingång. Minnet kändes inte igen som NTFS så jag formaterade

om det till FAT32 och nu fungerar det i TV'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fördel eller nackdel med fat 32 kontra ntsf på extern hårdisk   ............tack på förhand ???

Det Waxinator beskriver + att FAT32 inte kan hantera större filer än 4GB! (FAT = 2GB)

Edit: Lite kuriosa som jag hittade på Wikipedia!  ;D

Följande filnamn kan inte skapas på en NTFS-enhet på grund av systemets användande av olika komponenter.

con (enstaka ord, oberoende av filändelse), en dataström som representeras som en fil

com1 - com9 (inklusive alla enstaka heltal, oberoende av filändelse)

lpt1 - lpt9 (inklusive alla enstaka heltal, oberoende av filändelse), eftersom de används för skrivarportar

nul (oberoende av filändelse)

prn (oberoende av filändelse)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskformatet NTFS är det senare formatet för diskmedia (inklusive USB-minnestyper).

Detta formatet har fler säkerhets funktioner inbygda och klarar bättre av skadat media än FATxx typerna.

Nackdelen med att ändra formatet från FAT till NTFS är att vissa enheter inte klarar/förstår NTFS formatet.

Jag har precis för ett par minuter sedan konstaterat att detta var problemet med mitt Sony-2GB USB-minne.

Jag har just installerat en ny LCD-TV med USB ingång. Minnet kändes inte igen som NTFS så jag formaterade

om det till FAT32 och nu fungerar det i TV'n.

Aha, klurigt problem att komma på. Skulle ha tagit mig minst en vecka och grått hår att fundera ut.  :)

Tror jag låter bli att ändra då. Det fungerar ju bra som det är nu. Och större filer än 4gb som "Ruterkung" skriver, blir det ju inte heller. Så då får det helt enkelt vara.  :)

Ändå lite skumt att min navigator inte är i NTFS eftersom den är så pass ny. Eller finns det någon fördel där för just en navigator som gör att man valt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

När ni ändå är inne på usb minne .... tala om för mig på ett vettigt sätt varför Windows medialspelaren går igång när jag stoppar in ett usbminne i datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ni ändå är inne på usb minne .... tala om för mig på ett vettigt sätt varför Windows medialspelaren går igång när jag stoppar in ett usbminne i datorn

Gå till "KontrollpanelenSpela upp automatiskt" ....där kan du göra lite inställningar ang. detta. Troligen står det "Spela upp automatiskt" på någon filsort som du har på stickan! Bäst, om än inte alltid så praktiskt, är att helt enkelt stänga av atomatisk start helt och hållet. Detta för att undvika att t.ex malware/virus startar innan du hunnit scanna..... när du ansluter något nytt/okänt media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...