Gå till innehåll

Kan endast starta i felsäkert läge.


eda

Recommended Posts

Jag har XP home-edition OEM-licens.

Har gjort en total ominstallation av mitt XP med alla updateringar och det fungerade utmärkt.

Jag ville installera servicepack 3 på Svenska också och följde länken på startsidan.

Men efter installation av servicepack 3 så vill inte datorn starta i normal-läge längre.

Kan endast starta i felsäkert läge.

Finns det någon som vet vad som kan ha gått snett?

Mvh Eda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste i en annan tråd där vectra skrev:

Jag har AMD o ändrade detta värdet i registret efter tips från andra från 1 till 4 o det funkar nu!

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesIntelppmStart

Antagligen mitt problem också , hur ändrar man detta värde?

Eda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leta upp HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesIntelppm och ändra Start

till en 4: funkade perfekt för min XP Home med Ati grafikkort. Tack så hemskt mycket!

Vet någon exakt vad det är man ändrar?  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon exakt vad det är man ändrar?  :)

Man ändrar startläget av en service/tjänst från att vara:  1=Automatic    till  4=Inaktiverad.

Tjänsten har att göra med Intels processorhantering (Intelppm) vilket verkar störa i AMD system.

Tydligen så kan även en annan tjänst få samma verkan.

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesProcessor

Jag vet inte varför vissa datorer har dessa tjänster medan andra (båda mina XP) saknar dessa.

samma här (xp-pro)men jag undrar om det inte är  HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesIntelIdeStart

kan det ev vara

Nej, den skall du inte ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag en Win XP Professional med Intelprocessor. Datorn är ansluten till en domän och efter installation av sp3 så kan jag INTE logga in mot domänen. Jag är tvungen att logga in med: "felsäkert läge med nätverk" för att det ska lyckas.

Man är överhuvudtaget tvungen att logga in med felsäkert läge (även lokalt) tror jag för att det ska funka.

Någon som vet hur jag kan lösa detta?

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ändå fastän du har en Intel, att ändra i registret. Du kan alltid ändra tillbaka om det inte hjälper.

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesProcessorStart

och

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesIntelppmStart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

För mig startar inte datorn överhuvudtaget efter att ha installerat Xp Sp 3. Har AMD Athlon 64 x2 4.200+ och ett A8N32-SLI Delux moderkort från Asus med tre gb ram. Går inte att komma in i felsäkert läge, kan inte backa, går inte att reparera med XP-skvan, utan det enda är att formatera om Hd.

Har nu gjort det tre gånger och ger nu upp.

Det står på blåskärmen att jag ska uppdatera BIOS och att jag har fel alt. gammal ACPI, men jag har det senaste BIOS som finns att hämta hos ASUS för detta moderkort. Datorn har tidigare fungerat klockrent.

Vad gör man? Ytterligt tacksam för hjälp från er.

Tony.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Formaterat hårddisken tre gånger ?

...och följdaktligen installerat om Windows XP tre gånger ?

Då måste väl XP fungera bra på datorn... så är det bara SP3 uppgraderingen som ställer till det för dig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ja det är det. tyvärr blev jag tvungen till det, då inget annat gick oavsett vad jag provade med. Vad är APCI för något. det är tydligen det som krånglar hela tiden, även fast jag formaterat och lagt in nytt XP Pro. Hoppas någon kan gjälpa mig med detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ACPI = Advanced Configuration and Power Interface.

http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q283649

"ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address"

Processorn försöker skriva till en otillåten In/Ut -portadress som anges i felmeddelandet.

Med denna adress kan man kolla i listan vilken del som orsakat felet.

Kolla speciellt i denna länken... detta ser väldigt intresant ut.

http://www.microsoft.com/whdc/archive/BIOSAML.mspx

Vad denna länk går ut på är att BIOS kan tillåta operativsystemet att adressera vissa hårdvaruadresser

om det är rätt sorts Windows. Detta testas med en _OSI -test vid efter-booten.

http://www.microsoft.com/whdc/archive/_OSI-method.mspx

Om testen feltolkas så kan man få instabilt system eller låsningar.

I så fall kan detta vara en fatal miss i SP3 i relation till olika moderkorts BIOS program / inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Waxinator.

Har läst igenom detta, och jag tror att jag avvaktar tills vidare för att se om det kommer något från Asus eller Microsoft.

Tack för hjälpen, ni är oerhört duktiga och hjälpsamma i detta forum som jag besöker varje dag.

Tack igen.

Tony.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skriver om ditt moderkort i samband med SP3 problemen...

http://techworld.idg.se/2.2524/1.160719

Den andra typen av fel verkar ha något med datorns bios att göra. Jesper Johansson misstänker att det bara är datorer med moderkortet Asus A8N32-SLI Deluxe som råkar ut för detta.

http://msinfluentials.com/blogs/jesper/arc...ing-xp-sp3.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...