Gå till innehåll

[LÖST] Kan inte läsa CD-skivan


nipa03

Recommended Posts

Jag har nyss kommit hem från en semester i Malaysia med allt vad det innebär. En dag dök vi och en instruktör hade en kamera med sig. Jag frågade om  han inte kunde bränna över bilderna på en cd som jag kunde få och det gick bra.

Han brännde skivan, dubbelkollade att den fungerade vilket det gjorde.

Nu när jag är tillbaka i svedala och ska kolla på bilderna så kan min dator inte läsa skivan. Kollar jag på d: så ser jag att det finns ungefär 300Mb på den men det kommer inte upp några filer.. cd/dvd spelaren bara "tuggar" på men hittar inget.. Har provat på jobbet med (med win XP) med samma resultat.

Någon som vet vad som är galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att läsaren börjar ge sig, alltså gå sönder.

Det kan också bero på att skivan inte är "stängd". Prova att lägga till en fil på skivan som om du ska bränna... funkar inte det så är skivan stängd och felet ligger någon annanstans. Funkar det att lägga till filer så måste du stänga den. Detta kan du göra i ditt brännarprogram.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att en öppen multisession, bara kan läsas, och stängas, på den ursprungliga brännaren! Så om han inte stängde den, kan det vara kört.... om det inte finns något knep som jag ej känner till!  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Mange

Det verkar som om jag kan lägga till filer på den men jag hittar ingenstans att jag ska kunna stänga den. Vad jag läst mig till så ska man kunna högerklicka och välja stänga session men det alternativet kommer inte upp för mig. Jag kan inte bränna den nya filen eftersom skivan inte är tom och att läsaren börjar gå sönder tror jag inte nu då datorn är 3 månader gammal, cd/dvd spelaren rätt oanvänd samt att den läser andra skivor och bränner hur lätt som helst.

>e-son

Kan således vara att den inte stängdes av killen som brännde den och det är därför det inte funkar.

Är det någon annan som sitter inne på något som jag kan prova är jag tacksam för hjälp.  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Plun

Ta mig f%&n fungerade det inte med detta program. Jag fick dock köpa en licens (243:-) för att kunna föra över bilderna till datorn men nu ligger dom där på hårddisken.  ;D

[move]Tack till alla er som hjälpt till! [/move]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta mig f%&n fungerade det inte med detta program. Jag fick dock köpa en licens (243:-) för att kunna föra över bilderna till datorn men nu ligger dom där på hårddisken.  ;D

[move]Tack till alla er som hjälpt till! [/move]

Gott att det löste sig!  :)  Nästa gång köper du minneskortet av fotografen istället, så kan han behålla bilderna på cd!    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Plun

Ta mig f%&n fungerade det inte med detta program. Jag fick dock köpa en licens (243:-) för att kunna föra över bilderna till datorn men nu ligger dom där på hårddisken.  ;D

[move]Tack till alla er som hjälpt till! [/move]

243:- är ju billigt för en massa minnen  ;)

Nu tog jag "topprogrammet" för det här och det finns ett antal andra att välja på men

då kan man bli sittande och då är det nog värt pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu svär jag igen men faan att jag var lite snål när jag köpte en tom cd-skiva för 3:- istället för ett USB minne för 80:-. Tyckte då att det var ett smart drag.

Såhär i efterhand så vet man ju bättre.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...