Gå till innehåll

[LÖST] Hjälp med CSS önskas


Recommended Posts

jag har ett litet problem, när jag hämtar information från min databas som är större på höjden en vad min sajt är så fortsätter texten utanför sajten. Finns det något sätt som gör att sidan också blir större om texten blir det?

body {padding: 2em;	margin: 0; font: 0.7em Verdana, sans-serif; background: #868c8c;}
h1 {margin: 0 0 5px 0; font-size: 2.5em; color: #647251; letter-spacing: 0.3em;}
h3 {margin: 10px 0 5px 0; font-size: 1.5em; font-weight: normal; letter-spacing: 0.1em;}
h4 {margin: 5px 0; font-size: 1em; color: #000000; background: #f5c946;}
p {margin: 0 0 5px 0;}
a{border-bottom: 1px dotted #000000; text-decoration: none;}
a:link{color: #000000;}
a:visited{ color: #666666;}
a:hover{text-decoration: underline;}

/* sidlayout */
#layout {width: 700px; margin-right: auto; margin-left: auto;}
#sidhuvud {padding: 30px; margin: 0; background-image:url(images/banner.jpg);}
#kolumncontainer{float: left; border: 1px solid #666666; background: #FFFFFF}
#kolumn1 {float: left; width: 200px; background: #FFFFFF}
#opacitybox{float: left; margin: 0; padding: 10px; background: #a1ba67; line-height: 1.8em;}
#kolumn2 {float: left; width: 478px; height: 600px; padding: 10px; background: #ffffff; line-height: 1.8em;}
#sidfot {clear: both; padding: 10px; background: #f5c946;}

/* meny */
#menycontainer{float: left; margin: 1em 0 0 1em; padding: 0; background: #FFFFFF}
#meny{margin: 0; padding: 0; list-style-type: none;	font-size: 1em;}
#meny a{width: 10em; text-decoration: none;	display: block;	padding: 0.3em 1em;	margin-bottom: 0.8em;	border-bottom: 1px dotted #a1ba67; border-left: 1px none;}
#meny a:link{color: #3d4921;}
#meny a:visited{color: #2d371e;}
#meny a:hover{background: #f5c946;}
#meny a#current{font-weight: bold; border-left: 1px solid #0c4498; border-right: 10px solid #0c4498;}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att svara direkt på frågan eftersom vi inte får se all kod...

Vi behöver veta, vilken del av css är det som innehåller texten som visas fel?

Hur ser din sidlayout ut? på websidan..

Vilken adress är det och hur ska vi göra för att se felet? etc etc.

En sak som jag såg direkt är att du har inte någon "Position" som talar om var och hur texten visas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort height: 600px attributet under kolumn2 ID:t, då kommer layouten följa med innehållet.

Är det för lite text kommer höjden dock under 600px, men aldrig under höjden av menyn, så om du lägger till ett height attribut under menycontainer ID:t kan du få den höjd du önskar även vid lite text. Ett annat sätt är att du gör en tom div container med fixerad höjd och placerar den under opacitybox för att styra layoutens höjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort height: 600px attributet under kolumn2 ID:t, då kommer layouten följa med innehållet.

Är det för lite text kommer höjden dock under 600px, men aldrig under höjden av menyn, så om du lägger till ett height attribut under menycontainer ID:t kan du få den höjd du önskar även vid lite text. Ett annat sätt är att du gör en tom div container med fixerad höjd och placerar den under opacitybox för att styra layoutens höjd.

funkar klockrent  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...