Gå till innehåll

[LÖST] Återställa registret från backup?


Belsebub

Recommended Posts

Jag har tagit en backup av registret för min xp-dator. Hur gör man för att ersätta nuvarande register och lägga in min gamla backup?

                    Att återställa registret från ett sparat systemtillstånd

1.           Dubbelklicka på den säkerhetskopia som du vill återställa från.

2.           Klicka på knappen Guiden Återställning (avancerat).

3.           Klicka på Nästa.

4.           Klicka på plustecknet bredvid Arkiv i det vänstra fältet.

5.           I det vänstra fältet, klicka på plustecknet bredvid det sparade tillstånd som du vill återställa.

6.           Markera Systemtillstånd.

7.           Klicka på Nästa.

8.           Klicka på Slutför.

9.           Klicka på OK vid varningsmeddelandet.

10.        När återställningsproceduren är klar klickar du på Stäng.

11.        Registret är nu återställt. Klicka på Ja om du vill starta om datorn.

Edit: Det finns lite hjälp på microsoft också!  ;)

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=320820

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit en backup av registret för min xp-dator. Hur gör man för att ersätta nuvarande register och lägga in min gamla backup?

Eller menar du återställning av den Exporterade kopian av Registret som du skapat inifrån Regedit ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller menar du återställning av den Exporterade kopian av Registret som du skapat inifrån Regedit ?

Det var den andra metoden det ja!  ;) 

Du återställer lätt registret från den kopia du skapat genom att högerklicka på den och välja "Infoga i registret". Alla ändringar du har gjort av de delar av registret som fanns vid det tillfälle då säkerhetskopian togs kommer nu att ändras till ursprungsinställningarna, medan nya delar av registret kommer att finnas kvar i oförändrat skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Ja alltså när jag gjorde backup av registret så gick jag in i kör - regedit och valde att exportera registret till en fil.

Den filen vill jag nu ersätta mitt nuvarade register med. Vilken metod väljer jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra!  ;)

Det var den andra metoden det ja!   

Du återställer lätt registret från den kopia du skapat genom att högerklicka på den och välja "Infoga i registret". Alla ändringar du har gjort av de delar av registret som fanns vid det tillfälle då säkerhetskopian togs kommer nu att ändras till ursprungsinställningarna, medan nya delar av registret kommer att finnas kvar i oförändrat skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att i Regedit.exe Exportera hela registret till C:Allt.reg

Sedan startade jag i Felsäkert Läge med Kommandoprompt.

C:> reg import Allt.reg

...men jag fick ändå att "Access denied", åtkomst nekad efter en stund.

Förr kunde man i DOS köra Register rebuild och då skapades nya User.dat och System.dat -filer.

De stog och tuggade i ett par timmar, men sedan startade windows normalt.

Ett sätt som fungerar under kortare perioder är att skapa en Återställningspunkt och när testerna är över

så Återställer man datorn till den tidpunkten. Inga användardata ärdras utan det är i huvudsak registret som påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...