Gå till innehåll

Bilden blir mörk när jag ser film


tokar86a

Recommended Posts

Hej

Jag ahr ett konstigt problem. När jag ser på film med powerdvd så är bilden mörk men det är bra när jag ser med VLC. Bilden är även mörk när jag ser på tv i datorn i alla fall med det programet jag använder. Jag har löst problemet med att installera en annan grafikortsdrivrutin. Då fungerar det i några veckor. Cirka två tre veckor ungefär. sen är det samma problem igen.

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju lite som ett codecproblem... men underligt att det fungerar efter drivrutinsbyte i så fall! Hur som helst så skulle du kunna testa med att installera ett av dom allround codecpacks som finns! T.ex K-Lite!

http://www.free-codecs.com/download/K_Lite_Codec_Pack.htm

Det blev ingen skilnad. Mörkt än på PowerDVD. Men tur jag kan se på film med VLC. Men den strular ibland.

Nu krånglar det bara en massa. Kan ju inte vara codex som orsakar det felet jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen skilnad. Mörkt än på PowerDVD. Men tur jag kan se på film med VLC. Men den strular ibland.

Nu krånglar det bara en massa. Kan ju inte vara codex som orsakar det felet jag har.

Anledningen till att jag misstänker codecproblem är att det fungerar med VLC, och VLC har alla codecs man kan tänkas behöva! Att bilden blir mörk eller missfärgad, är också klassiska codecproblem! Händer det här med all film, eller är det något speciellt fil-format?

Edit: Vad har du för grafikdrivrutin? NVIDIA rekomenderar senaste (se länk), även om den inte är WHQL-certifierad för ditt kort!

http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_175.16_whql.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen skilnad. Mörkt än på PowerDVD. Men tur jag kan se på film med VLC. Men den strular ibland.

Nu krånglar det bara en massa. Kan ju inte vara codex som orsakar det felet jag har.

Anledningen till att jag misstänker codecproblem är att det fungerar med VLC, och VLC har alla codecs man kan tänkas behöva! Att bilden blir mörk eller missfärgad, är också klassiska codecproblem! Händer det här med all film, eller är det något speciellt fil-format?

Edit: Vad har du för grafikdrivrutin? NVIDIA rekomenderar senaste (se länk), även om den inte är WHQL-certifierad för ditt kort!

http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_175.16_whql.html

Det står ju i min signatur Nvidia Geforce 7900GT  är det jag har.

Nej det är inget speciellt filformat. Men hur kan det hända då da att det kronglar efter ett tag och inte direkt? Jag gör ju inget spceillt när det händer utan det bara händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ju i min signatur Nvidia Geforce 7900GT  är det jag har.

Nej det är inget speciellt filformat. Men hur kan det hända då da att det kronglar efter ett tag och inte direkt? Jag gör ju inget spceillt när det händer utan det bara händer.

Nu var det ju inte grafikkortet jag frågade om, utan drivrutinen till kortet. På länken kan du ladda ner den drivrutin som NVIDIA rekomenderar.... om det inte är den du har redan! Om felet uppträder med alla filformat så kan vi nog utesluta codecfel.... då verkar det mer troligt med drivrutinen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...