Gå till innehåll

Min externa hårddisk är död


Recommended Posts

Hej!

Mitt problem ser ut enligt följande.

Jag har köpt en ny dator och hade i min gamla dator en extern hårddisk där jag la in all film musik foton mm som jag skulle lägga över till min nyinköpta dator.

När jag tog ur hårddisken ur datorn (Datorn har ett pocketfack för extern hårddisk) så var det oxå sista gången som den fungerade.

Jag får ingen signal från hårddisken och oavsett om jag sätter tillbaka den i min gamla dator eller försöker koppla in den till min nya så är den "död".

Den externa hårddisken är en HP Personal Media Drive : Model no  hd1600 160gb.

Den har två uttag på baksidan: 1st usb och 1st DC12V---2A

Jag har provat att använda strömsladden från min laptop och använda denna som elsladd eftersom originalsladden är borta men hårddisken ger inget svar alls. (varken på detta sätt elr om jag sätter tillbaka den i min gamla dator).

Tilläggas bör väl också att jag inte tryckte på "säker borttagning av masiknvara" längst ner till höger på aktivitetsfältet som man "ska" göra.

Detta har aldrig tidigare skapat några problem för mig men tydligen nu?

Bakgrundsbilden som för tillfället användes av windows låg på denna externa hårddisk, så mina funderingar är nu om detta varit upphov till problemet eftersom bilden försvann som skrivbordsbakgund i samma ögonblick som jag ryckte ur hårddisken?

Snälla, vad ska jag göra??! Jag har Panik för jag har ovärderlig info på denna hårddisk.....!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa hårddisken är en HP Personal Media Drive : Model no  hd1600 160gb.

Den har två uttag på baksidan: 1st usb och 1st DC12V---2A

Jag har provat att använda strömsladden från min laptop och använda denna som elsladd eftersom originalsladden är borta men hårddisken ger inget svar alls. (varken på detta sätt elr om jag sätter tillbaka den i min gamla dator).

Jag har Panik för jag har ovärderlig info på denna hårddisk.....!

Död innebär det att lysdioderna inte tänds?

Var det endast sladden till den bärbara datorn du använde, eller även dess nätaggregat/laddare? Ger den i så fall rätt spänning och polaritet? De flesta bärbara datorer drivs/laddas med högre spänning än 12 V.

Vet inte om det finns en säkring i hårddisken, men om det finns, kan den ha gått om det var fel spänning eller polaritet. Annars kan någon annan elektrisk komponent ha skadats. I så fall ett ärende för en HP-servicetekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, lysdioderna lyser inte och den ger inga indikationer på att fungera som vanligt.

Jag satte i en USB sladd från den externa hårddisken in till nya datorn och tog samtidigt Strömförsörjningssladden (som sitter från laptopen in i en AC-adapter och sedan vidare in i vägguttaget)från den bärbara datorn för att kolla om denna kunde ge hårddisken liv igen.

Men det var helt dött även nu..!

Alltså den ExternaHårddisken fungerar inte ens i den gamla original-datorn där den bara är att plugga in.

Inget ljud hörs , den lyser inte och windows visar inte någon indikation på att jag satt i den i datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP:s tillhörande nätaggregat (AC-adapter) ger 12 V, 2,0 A, + i mitten. Ger din AC-adapter en högre spänning, är det risk att någon komponent har skadats. I bästa fall har en säkring gått och kan lätt bytas av en servicetekniker. Ser inget om en eventuell säkring i handboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkringen har väl antagligen gått då med andra ord eftersom strömsladden jag provade med inte väckte liv i hårddisken..

Problemet uppstod ju när jag tog ur hårddisken ur gamla datorn. Att jag sedan provade med en strömsladd som gav högre spänning än vad enheten ska ha tror jag inte spelar så stor roll eftersom den var ur funktion vid detta tillfälle och inte visade några tendenser på att vakna..

Men var lämnar jag in min externa hårddisk för reparation?!

Jag vet inte om det finns något HP kontor här i Örebro.

Fixar en vanlig datoraffär sådana här problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkringen har väl antagligen gått då med andra ord eftersom strömsladden jag provade med inte väckte liv i hårddisken..

Problemet uppstod ju när jag tog ur hårddisken ur gamla datorn. Att jag sedan provade med en strömsladd som gav högre spänning än vad enheten ska ha tror jag inte spelar så stor roll eftersom den var ur funktion vid detta tillfälle och inte visade några tendenser på att vakna..

Men var lämnar jag in min externa hårddisk för reparation?!

Jag vet inte om det finns något HP kontor här i Örebro.

Fixar en vanlig datoraffär sådana här problem?

Så du testade att stoppa disken i den gamla datorn innan du kopplade den till den nya, eller hur vet du annars att problemet uppstod då du tog ut den ur den gamla datorn?

Lämnar du disken till en datorbutik, sänds den sannolikt till HP för undersökning/reparation.

Kika på denna sida: http://www.hp.se/support/index.asp?page=servicepartner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför öppnar du inte upp disklådan och plockar ut diskenheten ?

(Fyra skruvar baktill och dra ut hela skiten...)

Det är ju en 'vanlig' 3.5" disk inne i lådan plus en liten elektronikplatta för översättning mellan USB och IDE.

Den ansluter du enkelt till IDE-uttaget inne i PC'n.

Att du inte kopplade loss disken programmässigt har inte med felet att göra.

Det värsta som kan hända med den funktionen är att sista filen inte sparades ner färdigt...

inte att den inte startar slls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då återstår ett (kanske flera?) test innan du lämnar in disken för service: att leta fram rätt AC-adapter och koppla den till den nya datorn (eller den gamla via den vanliga USB-anslutningen).

Något kan ju ha hänt inne i den gamla datorn

Varför öppnar du inte upp disklådan och plockar ut diskenheten ?

(Fyra skruvar baktill och dra ut hela skiten...)

Det är ju en 'vanlig' 3.5" disk inne i lådan. Den ansluter du enkelt till IDE-uttaget inne i PC'n.

Lådan ser inte ut att vara lättöppnad, om man inte vet exakt hur det skall göras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag öppna och ta ut disken för? jag har noll koll på den här biten.. Jag vill inte öppna den på egen hand då jag inte är speciellt skicklig på den biten. Har aldrig gjort det och överlåter hellre detta till någon som vet vad den sysslar med och har koll på läget..

Jag vet liksom inte ens vad en 3.5 disk är, som ni snackar om..

By the way, det stod inget på HP-sidan om service av externa hårddiskar och vart man skall vända sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag öppna och ta ut disken för? jag har noll koll på den här biten.. Jag vill inte öppna den på egen hand då jag inte är speciellt skicklig på den biten. Har aldrig gjort det och överlåter hellre detta till någon som vet vad den sysslar med och har koll på läget..

Jag vet liksom inte ens vad en 3.5 disk är, som ni snackar om..

Försök inte att öppna lådan (jag kan inte se hur det skall göras) och plocka ut disken om är osäker på området. Skaffa hellre fram en 12 V AC-adapter att testa med. Hittar du inte originalet kan du köpa en ny med samma spänning och polaritet. T.ex. denna med ställbar utspänning: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=35483757

By the way, det stod inget på HP-sidan om service av externa hårddiskar och vart man skall vända sig?
Om du köpt din produkt hos något av nedanstående företag kan du lämna in din produkt direkt i butiken:

Computer City

El-Giganten

OnOff

Power

Siba

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...