Gå till innehåll

Hårddiskproblem


Recommended Posts

Jo, min stationära dator strulade ihop för ett tag sen, men jag har min bärbara så jag klarar mig, hursomhelst så fick jag för mig att fixa den gamla burken idag, och en polare kom hit för att hjälpa mig, tog med sig lite reservdelar osv. Problemet innan var att datorn dog sisådär en minut in i bootningen, men visste inte riktigt vad det var, men vi tror det är processorn.

Hursomhelst så bytte vi moderkortet till ett av hans gamla, och då dog inte datorn längre, dock verkar det ha hänt något med min C: disk, så windows gick inte igång, utan den rebootade. Jag hade iaf en sprillans ny hdd som vi då kopplade in, på 750 gb. Eftersom jag hade nån spärr på mitt gamla moderkort som gjorde att man till synes ej kunde köra hårddiskar på 250+ gb så hade jag ett kontrollerkort jag körde igenom. Dock så är det lite problem även med detta moderkortet, för när vi försökte installera windows på den nya disken och bootade med skivan så gick det inte att installera windows pga att det inte fanns några hårddiskar inkopplade.

Vi har provat båda diskarna och kopplat både via kontrollerkort och rätt i moderkortet via S-ATA, men har ännu inte gått att finna någon hårddisk att installera windows på. Vi har heller inte hittat något konkret i BIOS heller som vi kan pilla på riktigt. Är det någon som haft samma problem eller vet vad vi kan göra? Skulle vara hemskt tacksam isåf  :)

MVH Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har inga sata-drivrutiner på windows-cd´n.... för det är väl XP vi talar om? Enklaste sättet att lösa detta är att fixa en ny xp-skiva med servicepack 3 integrerat! Annars får man ladda ner och lägga drivrutiner på en floppy-disk, som man sen använder vid installationen! För att fixa en XP-skiva med SP3.... följ Stenis guide på nedanstående länk!

http://www.alltomxp.se/index.php?option=co...1&Itemid=62

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en liten fundering borde det inte räcka med en xp skiva med sp2 på,för att få sata drivrutinerna?

Det beror helt på hur gammal XP-skivan är...  nyare skivor har faktiskt drivrutiner för sata... var tidsgränsen går, har jag dock inte koll på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...