Gå till innehåll

Hur installerar jag Windows XP?


Frida

Recommended Posts

Hej! Hur i hela friden installerar jag Windows XP på en Hp 530 som har Vista?

Jag har försökt men datorn hittar inte hårddisken, laddar då ner drivritiner till SATA men det hjälper inte. Det måste väl gå eftersom det finns drivrutiner till just den. Har även försökt med startdiskett win 98 men då klagar den på minnet  >:(

Kan inte använda vista på datorn för de program jag har fungerar inte även så skrivaren. Snälla hjälp mig har nu tillbringar 3 hela dagar med att krångla med detta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi inte försöka ordna skrivaren i stället ?

Du måste lägga SATA-drivrutinerna på en diskett, starta upp XP-installationsen och trycka <F6>

när den säger till. Bläddra fram till diskettens inf-filer och därefter fortsätta installationen.

Eller så går du in i BIOS och ändrar så att SATA-disken hanteras som en IDE-disk. (IDE/PATA compatible)

Observera att sedan när du väljer installationsplats så ska du ta bort partitionen och lägga till den

på nytt så allt Vista försvinner ordentligt.

Se till att skapa återställnings DVD så du kan installera Vista igen senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror läget som Waxinator nämnde heter SATA "Native mode" på HP's bärbara datorer i Bioset.

Då övergår hårddisken i kompatibelt läge och då kommer XP att hitta hårddisken under installationen. Men det klart bästa är väl att göra en egen XP-cd med SP3 integrerat. Så undanröjer du ditt installationsproblem och slipper köra in massa windowsuppdateringar efter installationen. Processen sparar en hel del tid. Om du känner att kunskapen finns!

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Vista i orginal på skiva?

OM du har det ska du skriva om bootloadern till "XP-läge"...

Gör så här: I med Vista-dvd´n och boota. Starta återställningskonsollen. Vid promten (typ c: ) skriver du kommandot nedan. Märk att du kan behöva ändra D till den aktuella enheten som din skiva har vid detta tillfälle.

D:bootbootsect.exe /nt52 ALL/force

Strängen betyder att starta bootsect.exe som finns under katalogen Boot på Vista-dvd´n. nt52 betyder att disken ska ha rätt bootloader och force betyder att det ska tvingas fram. Vistas bootloader heter nt60

När detta är gjort så tar du ut Vista skivan, i med XP skivan och kör installationen som vanligt.

Hoppas detta hjälper

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...