Gå till innehåll

"Not responding" när anslutning till domän sker


kinget

Recommended Posts

Hej alla

Jobbar för ett stort företag med kontor över hela världen. I staden jag befinner mig i har vi support till ett antal städer förutom vår egna. Företaget har ett AD, och vi ansluter alltså till en domän.

Vi kör med dynamisk IP.

Kontoret i Göteborg kör fast IP.

Vid en överföring från 2k till XP på 2 datorer i gbg, blir allt otroligt segt, och själva inloggningen till domänen går olidligt långsamt. Alltså inga problem med 2k, men enligt polycin skall alla ha XP numera.

Fönster slutar fungera och "not responding" sker när en viss tid har tagits.

Datorn har skickats hit, och fungerar prima här. (Vi byter såklart till dynamisk IP här).

Personen med problemet är inte specifik, då samma problem uppstår när någon av oss andra loggar på via remote. Det är alltså nånting som ligger och loopar nånstans, eftersom det går så förbannat långsamt.

Det konstiga är att det inte är några problem alls när vi loggar in som domänadmin.

Några direkta tankar kring detta?

Det skiljer ju ingenting nätverksmässigt från 2k och xp, inte så det skall vara märkbart iaf.

Problemet har hållt på nu i säkert 2 månader, och personen i fråga har magsår.

Värt att notera är att hans kollega (som också fått xp) har samma problem.

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mycket erfarenhet av stora företagsnätverk, men söker man på

"win 2000 2k xp AD domain slow connection" så finns där mängder av länkar

avseende långsamma Windows XP i Windows 2k/2003 domäner.

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;830063

http://forums.techarena.in/showthread.php?t=712850

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlLsaKerberosParameters]

"MaxPacketSize"=dword:00000001

http://www.experts-exchange.com/OS/Microso...Q_20830049.html

"...put the server's IP in the primary DNS and leave the rest blank."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vidarebefordrat länkarna till mina kollegor.

Har läst på en av sidorna tidigare, dock inte testat.

Om det är någon annan som har några tankar ("AHA! Det HÄR är det som är fel") så släng ut dem här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller har jag så märkliga kunskaper om stora nätverk, men du verkar bara säga hur ert närtverk fungerar vad jag fröstår.

Eftersom det handlar om byte av operativsystem och inloggningar måste problemet ligga i klienten, men vad använder ni för program för att ansluta?

Det är kanske gamla program som inte är gjorda för XP, eller är det de programmen som följer med XP?

I alla fall ligger ju problemet i ett visst program och inte i ert närverk enligt vad jag kan förstå.

Som sagt vet jag inte så mycke om detta men jag kan programmera egna internetlösningar, så lite hjälp borde jag väl kunna ge genom uteslutnignsmetoden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller har jag så märkliga kunskaper om stora nätverk, men du verkar bara säga hur ert närtverk fungerar vad jag fröstår.

Eftersom det handlar om byte av operativsystem och inloggningar måste problemet ligga i klienten, men vad använder ni för program för att ansluta?

Det är kanske gamla program som inte är gjorda för XP, eller är det de programmen som följer med XP?

I alla fall ligger ju problemet i ett visst program och inte i ert närverk enligt vad jag kan förstå.

Som sagt vet jag inte så mycke om detta men jag kan programmera egna internetlösningar, så lite hjälp borde jag väl kunna ge genom uteslutnignsmetoden?

Tror inte du förstår rätt isf ;) har bytt maskinen 2 gånger, även skapat ny profil till personen i fråga. Felet sitter inte i programmen, då de fungerar här i Ljungby (på alla andras datorer, och även "problemdatorn" när den skickats hit). Problemet sitter på nätverket.

Hej,

Är det en uppgradering eller en ren installation av operativet på de två felande datorerna?

Ren installation, HD clean görs alltid då en befintlig 2K maskin rensas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du satt upp dina AD-siter korrekt? Borde inte göra skillnad mellan 2k och XP men kan vara värt att kolla. Har du en dc i samma site som klienterna där det strular?

AD-siterna är uppsatta korrekt. Och Ja, domain controllerna ligger i samma site.

Vi har nu testat byta loginskript (eftersom det så klart skilde sig från 2k till xp). Inloggningen går bättre, och datorn hänger sig inte. Men vi förlorar homesharen till användaren (eftersom skriptet inte är ok).

Men jag tycker ändå det är lustigt, eftersom skriptet fungerar här uppe. ALLT funkar här, men inte i GBG, vilket får oss att fundera över linan. Men vad kan det isf vara? Ska jag behöva göra nånting i switchen? Ni som kan Cisco: "Spanning Tree Switchport Fast" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...