Gå till innehåll

Problem med att ansluta till trådlöst nätverk


Recommended Posts

Har en kompis som har en ny Fujitsu-Siemens amilio XA2528 med Vista, när han försöker ansluta den till trådlösa nätet får man ingen IP, blev även samma med kabel. Tog hem den och fick igång allt på mitt nät. Tillbaks med datoren ville inte in på hans nät. Bytte router och accesspunkt då fungrade det i fem minuter sen var det borta igen. Tog hem datorn uppdaterade bios, drivisar (sis163u) verkar inte h kommit några nya på ett år. Fick igång allt. Tog med routern från mig, fungerade inte hos honom. Han har två stationära datorer som sitter på kabel och en annan bärbar som går trådlöst (klockrent med allt vi provat). Har provat med fast ip, då går det att pinga routern men inte att gå ut på internet. Verkar som datorn inte blir godkännd av routern när den inte får ip. Ser bara oidentifierat nätverk då. Kört okryprerat tills vi får igång allt, har äve provat både wep och wpa kryptering med samma noll resultat.

Modemet är zyxel, router level one (provat dlink), accesspunkt Netgear N (provat level one).

Mycket tacksam för alla förslag känner mig verkligen helt borta tycker jag provat allt och lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det telia som är internetleverantör?

Om det är telia, stäng av datorn, låt routern vara igång, stäng av modemet i 30 min.

Starta datorn, när datorn är startad... starta modemet. Låt modemet synka med datorn.

Om det fortfarande inte fungerar.

Ta en tandpetare och tryck in resetknappen på modemet till alla lampor börjar blinka, släpp resetknappen och låt modemet synka med datorn.

Om det fortfarande inte funkar...

Ta bort routern och koppla datorn direkt i modemet.

Gör om stegen ovan.

När du är färdig... hör av dig igen  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte heller att det är hårdvaran...

Om du läste noga så ser du att jag skrev "Om det är telia, ..." därför att telia och zyxelmodem kräver att de samsynkas med router och nätverkskort, annars funkar det inte. Jag har precis samma problem då och då och det enda som hjälper är att reseta till standard för att få systemet synkat igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...