Gå till innehåll

Kan jag ta bort överblivna dll-filer från "Delade filer"?


LionKing

Recommended Posts

Hejsan!

Jag undrar om jag kan ta bort dll-filer som blivit kvar i C:ProgramDelade filer. Fast jag avinstallerat program, så blir det kvar mappar med dll-filer och en del annat. Har förstått att det kan vara lite känsligt att ta bort dll-filer, men nu efterlyser jag ett program som kan kolla vilka filer (dll) som kan tänkas vara kopplade till andra program som kan behöva dom. Inte är det i och för sej något problem att ha dom kvar ,men det är ju ändå onödigt att ha filer som tar plats om dom inte behövs.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hejsan!

Jag undrar om jag kan ta bort dll-filer som blivit kvar i C:ProgramDelade filer. Fast jag avinstallerat program, så blir det kvar mappar med dll-filer och en del annat. Har förstått att det kan vara lite känsligt att ta bort dll-filer, men nu efterlyser jag ett program som kan kolla vilka filer (dll) som kan tänkas vara kopplade till andra program som kan behöva dom. Inte är det i och för sej något problem att ha dom kvar ,men det är ju ändå onödigt att ha filer som tar plats om dom inte behövs.

LionKing

Regcleaner kan visa dig delade dll filer, till exempel. Men, det är aldrig riskfritt att ta bort dll filer i efterhand ifall något program skulle använda sig av dem. DLL är ett känsligt kapitel i Windows. En del program lägger sina DLL filer i systemmappen, en del lägger dem på andra ställen.

Skall du göra det här, så ta det rysligt försiktigt.

http://www.worldstart.com/weekly-download/...-cleaner4.3.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort alla dll-filer som inte finns i System32, eller i annan systemmapp.

En dll-fil är ett program fast som inte kan köras på egen hand. Det är alltså inte något konstigt att ta bort dll-filer - samma sak som att ta bort program.

Dll-filer kan även finnas i samma mapp som ett program, och då ska du låta dem vara. Om du råkar ta bort någon dll-fil mer än vad du borde är det inga större bekymmer. Finns att ladda hem på internet.

Man kan inte se vilka program som använder en dll-fil (för avancerat och klumpigt), men som sagt så är dll-filer som inte finns i System32-mappen inte till någon nytta, om nu det inte ligger ett program i samma mapp.

Som svar på frågan så är det inga problem. Blir det problem trots allt så är det inte svårt att fixa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! :)

Jag har tolkat era svar som så, att dll-filer som ligger i system32 hör till Windows (eller kan höra till andra program), och sådana som ligger någon annanstans hör till program jag installerat, och sådana kan man ta bort med en liten(?) gnutta försiktighet om man avinstallerat programmet dom hörde till.

Är det korrekt?

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LionKing!

Inte ofta något blir kvar efter en korrekt avinstallation, men hittar du mappar efter program du tagit bort som heter samma som programmet så kan du ta bort den mappen om den finns i mappen "Delade filer" DLL-filerna måste ju finnas i en mapp, eller hur? Du frågar om du kan ta bort överblivna DLL-filer från mappen Delade filer Vad jag vet så innehåller mappen "Delade filer" inga filer alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
LionKing!

Inte ofta något blir kvar efter en korrekt avinstallation, men hittar du mappar efter program du tagit bort som heter samma som programmet så kan du ta bort den mappen om den finns i mappen "Delade filer" DLL-filerna måste ju finnas i en mapp, eller hur? Du frågar om du kan ta bort överblivna DLL-filer från mappen Delade filer Vad jag vet så innehåller mappen "Delade filer" inga filer alls.

OlleBull, det är sällan som program verkligen avinstalleras, tyvärr. Går man efter med regcleaner och dylikt så hittas nästan jämt rester av programmet.

Men, det finns en bra lösning på det problemet............

Ladda hem det här så slipper ni dåligt avinstallerade program i fortsättningen.

http://www.freewarefiles.com/Revo-Uninstal...gram_32751.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna!

Ladda hem det här så slipper ni dåligt avinstallerade program i fortsättningen.

http://www.freewarefiles.com/Revo-Uninstal...gram_32751.html

Har använt detta en tid, verkligt bra program! Rekommenderas!! Men ändå har det lämnat kvar två codecar (i Delade filerReal) efter att jag avinstallerat Real Player. Okej, två codecar tar inte speciellt mycket plats på hårddisken, så detta var bara ett exempel. Min ursprungliga fråga var mera generellt om att slänga dll-filer.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Såvida inte något program använde de där real networks codecarna förstås. Många gånger söker ju program upp codecs som finns på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Jag har tolkat era svar som så, att dll-filer som ligger i system32 hör till Windows (eller kan höra till andra program), och sådana som ligger någon annanstans hör till program jag installerat, och sådana kan man ta bort med en liten(?) gnutta försiktighet om man avinstallerat programmet dom hörde till.

Är det korrekt?

LionKing

Helt rätt.

Såvida inte något program använde de där real networks codecarna förstås. Många gånger söker ju program upp codecs som finns på datorn.

Mindre rätt.

Om det rör sig om en dll-fil så används nästan uteslutande egna sådana. Ett program söker inte fram dll-filer bara så där - det skulle ta för lång tid. Program kollar i System32, och i samma mapp som programmet körs i. Dessutom är det inte alls säkert att det är rätt dll-fil alls. Du kan göra egna dll-filer med helt egna namn hur som helst och utan att bry dig om namnet redan finns. Alltså skulle ett program som bara letar upp dll-filer från datorn inte alls kunna veta om det är rätt eller helt fel.

Dessutom är filändelsen dll inte till någon hjälp. Som sagt är dll ett program, och ett program kan vara exakt vad som helst. Virus, Bildbehandlingsprogram, Codec, Syltburksdatabas ja allt helt enkelt.

Därför är det helt omöjligt för program att veta vad sjutton en dll-fil är och vad den inte är. Och därmed söker program inte igenom datorn hur som helst.

Så en liten sammanfattning: man ska inte vara rädd för filer bara för dom slutar på .dll - det är helt vanliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder för det mesta jv16PowerTools som rensar det mesta som finns kvar i registret. Till övrig städning funkar CCleaner eller EasyCleaner av Tony Helenius och säkrare kan det inte bli.

Vll ni prova ett program som städar DLL-filer så finns ett på på denna sida, ett program som PC-För Alla rekommenderat.

http://www.analogx.com/contents/download/system/dllarch.htm

På egen risk förstås och dom har också inte programmet kvar längre, men prova gärna om du vill paja datorn. Länge, länge hävdade dom på PC-För Alla att programmet funkade i XP. Det funkade bra i Win 95 och kanske även i 98. Så det gäller att se upp med sånt här lurendrejeri eller ska man kalla det olycksfall i arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...