Gå till innehåll

Engelska mappnamn i svenskt Vista


Imort4lis

Recommended Posts

Av någon anledning har mappnamnen i "Dokument" ändrats till engelska (står även på engelska när jag kollar genom utforskaren). Allt var på svenska från början bör kankse tilläggas. Dokument heter nu documents, musik heter music, hämtade filer heter downloads osv. Det konstiga är att det står på svenska på alla andra ställen som tex menyer, informationsrutor som kommer fram när man hovrar över en mapp. Jag har kontrollerat att "systemet" och språkalternativ är inställt på svenska på alla ställen där språk går att ändra i vista. Jag har provat systemåterställning men det hjälpte inte. Laddadde ner en windows uppdatering.. ett sk. "language pack" men det hjälpte inte heller. Virus kan det inte heller vara för jag installerade virusskydd innan jag kopplade in datorn till routern och har dessutom inte laddat ner något eftersom jag enbart haft datorn nån dag.

Hur gör jag för att få tillbaka mappnamnen till svenska? Varför har mappnamnen blivit ändrade till engelska?

Tycker hela grejjen är väldigt konstig.. har sysslat med datorer i windows-miljö sedan win 3.11 och har aldrig varit med om att mapparna fått engelska namn helt plötsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta regedit.exe och gå till HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerUser Shell Folders samt

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerShell Folders och kontrollera om du på båda ställen har ett värde som heter "Personal" som pekar på mappen där du har dina dokument. Motsvarande värden ska finnas för Musik, Filmer, Bilder osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också i Dokument-mappen att du har en desktop.ini som innehåller följande:

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21770

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-112

IconFile=%SystemRoot%system32shell32.dll

IconIndex=-235

Exemplet är för just Dokument-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

Jag blev så trött på problemet så jag installerade om vista och nu ser allt ut som det ska! Kollade iaf efter en desktop.ini i dokumentmappen nu efter ominstallationen men jag hittar ingen sådan fil. Har även ändrat visningsläget så att dolda filer syns men ser ingen desktop.ini då heller. Men om det nu skulle hända igen så löser man alltså problemet genom att se till så det finns en desktop.ini som innehåller den texten? Är det samma fil och text även för mapparna "Musik", "hämtade filer" osv.?

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi glömmer ofta att tala om att förutom markering av "Visa dolda filer och mappar",

så måste man även avmarkera "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas)".

Av den anledningen ser du inte desktop.ini filerna.

När du i utforskaren markerat din egen toppkatalog så ser du alla dessa ljusblå mapp-ikoner.

Dessa ikoners olika utseende styrs av deras lokala desktop.ini filer med sina specifika innehåll.

Om desktop.ini tas bort ur respektive mappar så blir mapp-ikonerna åter igen gula och på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha ok.. det förklarar varför jag inte hittade någon fil! =)

Men jag kan inte förstå hur filen kunnat försvinna från början. Jag har som sagt inte haft datorn mer än några dagar och inte rotat runt speciellt mycket bland filer och mappar så jag har absolut inte tagit bort "desktop.ini". Men den kankse kan försvinna på annat sätt än genom manuell borttagning? Tex genom att installera program eller dylikt?

Återigen tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också i Dokument-mappen att du har en desktop.ini som innehåller följande:

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21770

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-112

IconFile=%SystemRoot%system32shell32.dll

IconIndex=-235

Exemplet är för just Dokument-mappen.

Har problemet att Musik ikonen numera heter Music och är gul.

Jag behöver veta vilken text det ska vara i desktop filen till Musik. Som exemplet ovan men till Musik istället för dokument. Någon med ett fungerande Vista kan kanske kolla i den desktop filen?

// JC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21779

InfoTip=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-12688

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-113

IconFile=%SystemRoot%system32shell32.dll

IconIndex=-236

[LocalizedFileNames]

Sample Pictures.lnk=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21805

Dokument

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21770

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-112

IconFile=%SystemRoot%system32shell32.dll

IconIndex=-235

Favoriter

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21796

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-115

IconFile=%SystemRoot%system32shell32.dll

IconIndex=-173

Filmer

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21791

InfoTip=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-12690

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-189

IconFile=%SystemRoot%system32shell32.dll

IconIndex=-238

[LocalizedFileNames]

Sample Videos.lnk=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21807

Hämtade Filer

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21798

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-184

Kontakter

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%CommonProgramFiles%systemwab32res.dll,-10100

InfoTip=@%CommonProgramFiles%systemwab32res.dll,-10200

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-181

[storage]

Länkar

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21810

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-185

DefaultDropEffect=4

[LocalizedFileNames]

Public.lnk=@shell32.dll,-21816

Searches.lnk=@shell32.dll,-9031

Recently Changed.lnk=@shell32.dll,-32813

Music.lnk=@shell32.dll,-21790

Pictures.lnk=@shell32.dll,-21779

Documents.lnk=@shell32.dll,-21770

Musik

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21790

InfoTip=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-12689

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-108

IconFile=%SystemRoot%system32shell32.dll

IconIndex=-237

[LocalizedFileNames]

Sample Music.lnk=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21806

Skrivbord

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21769

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-183

[LocalizedFileNames]

Remote Assistance.lnk=@%SystemRoot%system32msra.exe,-100

Remote Desktop Connection.lnk=@%systemroot%system32mstsc.exe,-4000

Sparade Spel

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-21814

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-186

Sökningar

[.ShellClassInfo]

LocalizedResourceName=@%SystemRoot%system32shell32.dll,-9031

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-18

[LocalizedFileNames]

Indexed Locations.search-ms=@shell32.dll,-32811

Everywhere.search-ms=@shell32.dll,-32814

Shared By Me.search-ms=@shell32.dll,-32802

Recent Music.search-ms=@shell32.dll,-32803

Recent Documents.search-ms=@shell32.dll,-32804

Recent Pictures and Videos.search-ms=@shell32.dll,-32806

Recent E-mail.search-ms=@shell32.dll,-32807

Recently Changed.search-ms=@shell32.dll,-32813

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Helt j*vla otroligt! (Ursäkta språket men nu börjar jag tröttna) Nu har alla mapparna bytt namn igen. Dom är gula och har namn på engelska. Alla utom mappen "Bilder". Jag satt och kollade runt i "Dokument" mappen... stängde ner den.. och när jag öppnade den lite senare så hade namnen bytts och mapparna var gula. Har inte tagit bort några filer eller något. Vad är det som gör att det blir såhär? Jag fattar ingenting!

Har provat att klistar in texterna ovan, sparade mellan varje, startade om datorn. Men det är samma sak iaf. Måste man göra på nåt speciellt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror detta beror på att du inte sparat filerna som desktop.ini utan i stället som desktop.ini.txt

Detta händer lätt om man inte i Mappalternativ avmarkerar "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper".

Notepad föreslår alltid att man sparar som .txt -filer och om man då själv skriver in desktop.ini så läggs .txt till efter.

När du fått rätt namn på filerna så skall du markera dem som dolda. Först efter att du startar om fönstret

så läses de nya ini-filerna in. Ändrar du i en ini-fil så behöver man logga ut innan ändringen sker.

(Jag provade att tömma en desktop.ini men ikonen var okay till dess jag loggat in igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är samma sak fortfarande!

Jag ändrade och spara i .ini

När jag var klar med alla filer valde jag "Dölj" igen

Startade om datorn.

Men som sagt det är ingen skillnad.. mapparna är gula och på engelska fortfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då fattar jag inte heller vad som är på gång...

Dags alltså att koppla in prästen som har kontakt med de högre makterna.

Enda övriga fil som anropas av desktop.ini är ju " C:Windowssystem32shell32.dll "

som är 12.2MB och och får läsas och köras av alla.

Men du har ju lyckats med Bilder !! Ge inte upp ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har samma problem jag, i registret står det engelska mappnamn. i start menyn har jag spel och bilder på svenska dom andra mapparna har engelska namn, har kollat desktop.ini filerna så dom heter som det är postat här i tråden, men i desktop.ini filerna ni postat står det ju engelska mappnamn.

Vet inte hur det uppkom så, har inte varit så från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har samma problem jag, i registret står det engelska mappnamn. i start menyn har jag spel och bilder på svenska dom andra mapparna har engelska namn, har kollat desktop.ini filerna så dom heter som det är postat här i tråden, men i desktop.ini filerna ni postat står det ju engelska mappnamn.

Vet inte hur det uppkom så, har inte varit så från början.

De enskillda desktop.ini -filerna innehåller information på engelska.

Informationen pekar ut speciella adresser i biblioteksfilerna beroende på språk- och bildval.

Genom att redigera desktop.ini i foldern "Filmer" så byttes Filmer -ikonen till Kontakter -ikonen.

IconResource=%SystemRoot%system32imageres.dll,-189   till   -181

Genom att förändra andra referenser i filen så byttes namnet Filmer mot Videos...

EDIT:  Om ni har gula ikoner så anser jag att desktop.ini saknas eller är helt felaktiga.

          Men om ikonerna är blå så kanske endast språkreferenserna rörts till.

          Ni kan prova med att växla "Visnings Språk" till Engelska, logga ut/in och ändra tillbaka till Svenska.

          Kontrollpanelen - Nationella inställningar... - Tangentbors o språk - Välj ett visningsspråk.

          Kontrollera även att ni står som ägare till desktop.ini i dess Egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...