Gå till innehåll

Problem med trådlös router


Recommended Posts

Har ett problem som förvisso är känt men överdrivet hos mig.

Har Telia 8mbit via ett Zyxel Adsl-modem. Detta är kabelkopplat till en Netgear WGT 624 v.2 som jag sen ENBART använder trådlöst till alla datorer via USB-nätverkskort i respektive datorer.

Nu till problemet: Jag har 3 datorer igång via routern. 2 av dem har Vista och en av dem XP. Jag har sällan igång mer än 2 av dem samtidigt. När jag är inne på sidor och ska t ex titta på strömmande videos, men även tanka hem små filer på max 25 mb så kan allt bara stanna upp halvvägs. Det tar en stund innan jag får rött kryss i den lilla monitorn vid klockan... säkert 30-45 sekunder men effekten är ändå omedelbar. Alla datorer som är uppkopplade drabbas av detta. För att avvärja problemet måste jag dra ur strömsladden på routern och sen starta om den igen.

Enligt Telia har jag ansutning med dem fram till modemet, med de ser att jag tappar routern. Enligt dom har det med att IP-adressen förnyas och routern inte hänger med utan tappar anslutningen. Detta känns inte riktigt rätt då det händer så ofta. Ibland kan allt funka fint under en hel månad sen plötsligt kan det ske 10-20 ggr per dygn under några dagars tid.

Jag har uppgraderat min routers firmware till den senaste men det har inte hjälpt. Är det dags att köpa en ny router? OM det är fallet, hur funkar de modeller där modem och router är alla i samma enhet? Funkar det på samma sätt eller är dom konstruerade så att detta problemet inte uppstår?

Hade varit tacksam för svar.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp... visste det. Har talat med Netgear Support och fick en betafirmware av dem som ska åtgärda detta. Tyvätt så har det funkat mindre bra.

Kom nyss hem från stan där jag köpte mig en ASUS Wireless Router. Lätt att konfigurera och allt flyter på klockrent. Det jag känner lite missnöje med är det faktum att man inte kan använda ÅÄÖ i SSID... i och för sig enkelt att byta namn på nätverket i datorerna... men ska man gnälla så ska man...hehe

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...