Gå till innehåll

Prestandaskillnad mellan ett slimmat XP och ett "helt" XP


L-L

Recommended Posts

En del av er känner mig kanske som en galning vad gäller slimmat system. Nu har jag gjort en jämförelse för att se vad mina ansträngningar var värda - jag installerade om allting med recoveryskivor och behöll allt jag betraktar som onödigt. Resultat nedan!

Slimmat system (XP Pro SP3, endast CFP brandvägg i autostart och inget antivirus)

- Tid för uppstart: 28 sekunder till synligt skrivbord, ytterligare 5 för att ladda ALLT.

- Antal processer: 12.

- Antal aktiva tjänster: 8 (men idag lärde jag mig att det skulle räcka med 7).

- Storlek på Windows-mapp resp. antal filer: 315 MB resp. glömde kolla men jag tror det var omkring 2000 st.

- Ledigt diskutrymme på C (som är 5 GB stor): 3.86 GB, ingen växlingsfil.

Helt system (XP Home SP2 från recovery-CD + SP3 i efterhand, alla autostart lämnade orörda, samt Avira Antivir)

- Tid för uppstart: 58 sekunder till synligt skrivbord, ytterligare 30 för att ladda ALLT.

- Antal processer: 35.

- Antal aktiva tjänster: 45.

- Storlek på Windows-mapp resp. antal filer: 2.32 GB resp. 14763 st.

- Ledigt diskutrymme på C (som är 5 GB stor): 321 MB, ingen växlingsfil.

Viktigast är väl uppstarttiden (diskutrymme har vi väl gott om nuförtiden), skillnaden är ju enorm. För mig räcker detta som motiv för att inte lämna Windows-installationen orörd!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Sen jag stängde av en massa saker med SafeXP och bytte antivirus till Avast så startar datorn ungefär dubbelt så fort. Jag har cirka 25 processer igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen jag stängde av en massa saker med SafeXP och bytte antivirus till Avast så startar datorn ungefär dubbelt så fort. Jag har cirka 25 processer igång.

OK.

I mitt fall kommer den snabba uppstarten (eller annat snabbt systemuppträdande) aldrig att kompensera all tid jag lagt på att lära mig vad som kan göras med systemet, men känslan är mycket värd. Man måste inte längre gå och koka kaffe eller göra något annat medan datorn startar.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jo, det är skönt när det jobbar på lite och man slipper sitta och vänta. :)

Det finns faktiskt rätt mycket man kan stänga av som bara tar tid och kraft, saker som man ändå aldrig använder.

På tal om snabbt.

Skulle köra replacements i ett textdokument, jag skulle byta ut .mp3 mot något, eller ingenting. Det var listor med mp3 som jag fixat med ett sånt där katalogprogram, jag ville ha min mp3 samling "på papper" (i ett dokument).

Testade Wordpad, det fick så långsamt att jag satt och garvade, man såg hur scrolllisten gick nedåt.

Sen tog jag Notetab Pro, 93.500 replacements på runt en halv sekund.

Att det kan vara sån stor skillnad mellan hastigheten på program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Tips...  ;)

Jag fick ner uppstartstiden från runt 100 sek till runt 50-55 sek med hjälp av eBoostr. Jag kör med NIS 2008 och antal processer när allt är laddat 48 processer. Så jag är fullt nöjd.

XP med SP3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att datorn var säkrare när den var slimmad. Alla hål i Windows och andra program var fortfarande patchade som vanligt. Men till skillnad från en full installation, så var många funktioner vilka kunde utnyttjas av skadlig kod, borttagna. T.ex. diverse MS tjänster och småprogram. Antar dock att de, trots allt, är mer eller mindre säkra i ett fullt XP tack vare allt patchande från MS, men i huvudsak får nog systemet antas vara säkrare med funktioner (inte minst nätverksrelaterade) borttagna. Och då menar jag inte funktioner som syftade till att göra Windows säkrare!

Först har jag tagit bort en massa saker med nLite, som ofta förklarar om det medför eventuella problem eller inte, samt vad som beror på vad. Att hitta en fungerande men slimmad konfiguration har ändå krävt säkert 7-8 försök. Med en ren installation i grunden, har jag sedan manuellt tagit bort många filer och mappar. En del baseras på chansning (vilket ibland har gått hem och ibland inte!), en del på sunt förnuft, men den kanske största delen är att jag har tittat en hel del i denna guide.

I stället för att skriva upp vad jag kan ta bort har jag efter hand fått göra det motsatta; skriva upp vad jag måste behålla. Jag bifogar tre bilder över C:, Windows-mappen och system32-mappen, som visar allt (med undantag för system32 som bara visar vad som fick plats, men alla mappar syns i alla fall) som är nödvändigt på min dator. I Windows-bilden skall jag, när min nästa ned-slimning är klar, även ta bort SchedLgU.Txt och Tasks.

Trots allt som var borttaget satte jag gränsen vid Windows-teman. Har lite svårt för det klassiska Windows 2000-utseendet, så jag hade i alla fall snygga teman och bakgrunder. ;)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Sen jag stängde av en massa onödiga tjänster och program med SafeXP så har hela datorn känts både stabilare, snabbare och säkrare. Det är som att sitta vid en ny dator nästan. :)

Bilden....alla som är ibockade är sånt som jag stängt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut DimensionX, och illustrerar vad jag menar med att det blir säkrare av att ta bort (vissa) saker. Som komplement kan jag nämna vilka tjänster som har visat sig vara nödvändiga alt. vettiga för mig att behålla:

COMODO Firewall Pro Helper Service

DHCP Client

Event Log

Plug and Play

Remote Procedure Call (RPC)

Themes

Windows Audio

Dessa sju är automatiska, ytterligare tre är manuella (men alltså inte startade) och fem är inaktiverade. Resten är borttagna. 8)

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jo, en del tjänster används ju av hackare för att komma åt datorn, stänger man av dem så blir det inte lika lätt. Oftast tjänster man sällan eller aldrig använder ändå. Tjänar man prestanda och säkerhet så är det definitivt värt att stänga av dessa tjänster.

Den där rutan med "Clear pagefile at shutdown" gjorde att hela datorn startade snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där rutan med "Clear pagefile at shutdown" gjorde att hela datorn startade snabbare.

Intressant, jag har alltid valt att inte välja detta då det slöar ner avstängningen av datorn. Men det är det värt om datorn startar snabbare - avstängning spelar ju ingen roll, jag trycker på knappen stänger locket och går.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst DimensionX

Den där rutan med "Clear pagefile at shutdown" gjorde att hela datorn startade snabbare.

Intressant, jag har alltid valt att inte välja detta då det slöar ner avstängningen av datorn. Men det är det värt om datorn startar snabbare - avstängning spelar ju ingen roll, jag trycker på knappen stänger locket och går.

LA

Datorn har aldrig varit så snabb och stabil sedan jag använde SafeXP. Har gått som ett urverk senaste månaden den både går och startar snabbare än den någonsin gjort förut. Visst tar det lite längre att stänga av burken när page filen rensas, men det tjänar tar man igen i snabbare uppstart.

And, thanks for the guide, i will certanly read it. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...