Gå till innehåll

Frågor angående Joomla


Gäst swedeboy

Recommended Posts

Gäst swedeboy

Hej!

Nu är det så att jag har fått en hemsida gjord i Joomla av en webbbyrå och jag har aldrig jobbat med detta verktyg förut.

Webbbyrån som jag har anlitat för att göra hemsidan skall ha 2080 kr för att installera och konfigurera 5 tillägg. Jag tycker själv detta verkar ganska dyrt , men är kanske inte det?

Min fråga är:

Är det svårt att göra detta med installation, konfigurering, aktivering och anpassning av layout och funktioner till sidan själv?

Finns det någon bra guide som beskriver hur man gör detta?

Någon som kan tipsa om bra tillägg.

Jag skulle vilja ha följande tillägg installerat på sidan:

Bilduppladdning+anpassad texteditor för lättare användning

Forum

Flerspråkstillägg

Kalender där besökarna själva kan lägga in tips om events

Galleri så att besökarna kan ladda upp sina egna bilder.

Min hemsida ligger på webbhotellet Surftown och vad jag har förstått efter att ha letat runt på olika forum bl.a. Surftowns egna forum så uppstår det väldigt mycket problem vid installation av tillägg.

Är det någon som kan bekräfta/dementera detta?

Orsaken skall bero på, vad jag har förstått, Safe Mode Läget.

När det gäller strukturering av texten på hemsidan för att slippa allt scrollande så skall webbbyrån ha 1490 SEK  för detta. Är det någom som kan förklara hur man gör detta själv eller tipsa om en guide som förklarar detta på ett bra sätt för en nybörjare.

Många frågor men hoppas någon kunnig inom området kan hjälpa en nybörjare med svar.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min enda erfarenhet av Joomla! är då en på min kurs i webbdesign A (gymnasiet) använde detta, det såg väldigt enkelt ut och du kan ju prova att installera tillägg själv, jag tror inte att det är så svårt. Av det jag såg så verkar administrationssystemet väldigt lätt.

Ladda hem joomla här och ladda upp det för att testa lite.

Sen blir jag lite fundersam varför de ens använder Joomla då de bör(i mina ögon SKA) kunna göra något eget. Men det är väl upp till dem.

På dessa sidor finns lite plugins, du kan antagligen hitta någon av dem där.

http://extensions.joomla.org/

http://www.joomla-addons.org/joomla-plugins.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

Tack för tipset Ängegärd .

Har nu öppnat ett konto där och lagt in ett inlägg.

Hoppas någon kunnig där kan hjälpa mig.

När jag gjorde en beställning av hemsidan hos webbbyrån jag anlitade så tyckte dom att det var bättre att satsa på Joomla istället för att jobba med hemsidan i Dreamweaver som jag gör nu.

Och då litade jag på vad han sa.

Nu är beställningen gjort och betalat och dom vill inte gå med på att göra en statisk hemsida istället.

Skulle vilja ha det nu med tanke på allt strul med tillägg till Joomla på Surftown.

Detta visste jag inte innan, men upptäckte det efter att beställning/betalning redan var gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är Joomla till för att en vanlig användare snabbt ska kunna skapa en hemsida som ser professionell ut.

Ett seriöst företag bör enligt mig skapa en hemsida med kod från grunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är Joomla till för att en vanlig användare snabbt ska kunna skapa en hemsida som ser professionell ut.

Ett seriöst företag bör enligt mig skapa en hemsida med kod från grunden.

Att använda är väl A & O ... T.ex. tv3 använder joomla och de är väl är ett ganska stort och serriöst företag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
När det gäller strukturering av texten på hemsidan för att slippa allt scrollande så skall webbbyrån ha 1490 SEK  för detta. Är det någom som kan förklara hur man gör detta själv eller tipsa om en guide som förklarar detta på ett bra sätt för en nybörjare.

För att slippa scrolla , är det enkelt , skriv inte så mycket text det är det enda jag kan säga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilduppladdning och flera olika WYSIWYG-editors finns med som standard i Joomla 1.5. Att installera tillägg har för mig alltid gått smärtfritt, åtminstone på Oderlands webbhotell där jag kör alla mina sajter.

Det finns ingen anledning att bygga något eget från grunden när det finns verktyg som Joomla som är helt perfekta. Det enda man behöver göra är att anpassade det grafiskt och det finns bland annat snygga mallar på www.joomlart.com som kan användas rakt av. Vill man ha anpassning så krävs det kunskaper i HTML och CSS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

hej swedeboy ta inte illa upp nu men jag måste  ;)

du är ju grundlurad betala för nåt sånt vad de har gjort är ju prefabricerat av joomla

och är till för just såna som dig och många andra som inte är så haja på html

har själv one .com och de har också likadant material  bara att välja nåt som passar

och börja lägga in bilder /text de visar till och med var man ska lägga text för att det ska se snyggt ut

nej hade jag varit som du så hade jag begärt pengarna tillbaka och lutat mig bakåt i kontorstolen

och själv kollat in materialet på joomla det kan inte ta så lång tid att göra en fin sida med deras verktyg.

mvh linnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedeboy

hej linnet .

ja förmodligen så har jag blivit grundlurat, men det är inte så mycket att göra åt nu.

lite svårt och begära pengarna tillbaka och skulle jag göra det så hade jag inte fått mina pengar tillbaka ändå.

kan ju berätta att hela paketet med design, installering av mallar/joomla, installation och konfigurering av komponenter/moduler gick på 8719 kr. vet ej om det är dyrt eller inte, då jag inte har koll på sådant.

webbhotellet som jag har min hemsida på har inte den möjligheten att installera joomla från dom.

mvh anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...