Gå till innehåll

Behöver hjälp att bli av med Vista och få in XP


kisse

Recommended Posts

Hej!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att utplåna den på min dator liggande VISTA....på ett enkelt sätt????

HJÄLP!!!!

hälsningar

Stig

Har du dubbla operativsystem, eller vill du byta till något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta upp datorn på XP-skivan.... när du kommer till frågan om du vill installera XP, så väljer du att ta bort den partition som Vista ligger på.... nästa gång frågan kommer upp så installerar du XP på "Opartitionerat utrymme"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry... jag var nog otydlig..... du väljer Installera XP.... det är först när frågan om du vill installera xp på vald partition kommer upp som du väljer alternativet att ta bort partitionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack, försökte men fick ett trevligt meddelande om att jag har ingen hårddisk och att den inte kunde installera.....

mycket svårt läge....

Nejdå.... du saknar bara S-ATA drivrutiner på xp-skivan.... antingen laddar du ner dom drivrutinerna från datorns hemsida, och lägger dom på en diskett (om du har floppydisk på maskinen), disketten kan du sen använda för att mata in drivrutiner innan du installerar XP! Eller också fixar du en XP-skiva med sata-drivrutiner... du kan t.ex tillverka en ny genom att integrera SP3 i den du har och sedan bränna en ny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag är inget proffs som du säkert märkt men jag har lämnat över detta till min kära som är lite, läs mycket duktigare, än jag. På laptopen har jag bara cd. Hur fixar jag XP skivan från vår dator för bränning?

Jag hoppas detta hjälper annars kastar jag ut laptopen från fönstret : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag är inget proffs som du säkert märkt men jag har lämnat över detta till min kära som är lite, läs mycket duktigare, än jag. På laptopen har jag bara cd. Hur fixar jag XP skivan från vår andra dator för bränning?

Jag hoppas detta hjälper annars kastar jag ut laptopen från fönstret : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma svar som tidigare ingen hårddisk.....

Hmm.... har ni verkligen lyckats med servicepack-integreringen då? Möjligen kan det krävas att man även integrerar datorspecifika sata-drivrutiner i xp skivan.... men det skulle i så fall vara första gången jag ens hört talas om det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska återställa en disk från vista till xp , I med Vista-skivan och boota till recoveryconsole/återställningskonsollen.

Vid promten skriver du:

x:bootbootsect.exe /nt52 ALL /force, nt52 är xp på vista heter det nt60...

Sedan kan du boota om datorn med din xp-cd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipset alla tre!

Har inte försökt era lösningar än men kommer att testa snarast!

Kommer sedan att gå med i Hata Vista klubben!!! Jag kan inte förstå att det nästan ska vara omöjligt att få bort otyget................

Hälsningar

Stig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...